devroompjesgaannaarsevilla - Reisverslag uit Dos Hermanas, Spanje van Annette Vroomen - WaarBenJij.nu devroompjesgaannaarsevilla - Reisverslag uit Dos Hermanas, Spanje van Annette Vroomen - WaarBenJij.nu

devroompjesgaannaarsevilla

Door: Annette Vroomen

Blijf op de hoogte en volg Annette

02 Januari 2018 | Spanje, Dos Hermanas

Bij de visboer een groot stuk kabeljauw gekocht voor de zarzuela die we vanavond gaan eten. We gaan naar de supermarkt in de stad en ik loop al ramen likkend door de stad, ik heb een geldbedragje te besteden voor mijn verjaardag en ik heb het al honderd keer uitgegeven.

We drinken een café bonbom en we zijn tegen 17.00 weer terug in onze hut. Nog even buiten zitten maar de zon is al wat gezakt, er staat een grote muur in de weg.

We gaan naar binnen en ik ga mijn zarzuela afmaken. De bouillon staat al vanaf 1 januari in de koeling maar moet nog bewerkt worden. Ik voeg een aardappel in kleine stukjes toe voor de binding, 1 tomaat in blokjes, ½ rode paprika in kleine stukjes. Ik laat dit alles een tijdje pruttelen. Nog wat gemalen heksenmengsel (een eigen mix van kruiden etc). gerookte paprikapoeder, 1 blikje dubbel geconcentreerde tomatenpuree. Ik laat het nog een dik half uur inkoken totdat de soep goed van structuur is.

Ik snij de dunne kanten van de kabeljauw eraf en dan heb ik nog het haasje over. Deze verdeel ik in 4 mooie stukken. Alle vis wordt eerst even kort gebakken, zo hou ik de sappen binnen en heeft de vis een kleurtje. Het vel van de dorade haal ik er voorzichtig af en bak dit knapperig uit. Wanneer alle vis kort gebakken is zet ik de zarzuela weer op de kookplaat.
Het is behelpen want een grote soeppan en een koekenpan passen niet tegelijk op het fornuis (ik heb maar 2 pitjes) maar dat geeft niet (onderdeel van mijn nog te schrijven kookboek). Wanneer de soep weer borrelt laat ik voorzichtig de kabeljauw erin glijden zodat de vis weer warm wordt. Ik snij van het verse stokbrood mooie sneetjes en besmeer deze met mijn paprikapasta. Voorzichtig schep ik de borden vol met zarzuela en de kort verwarmde stukken vis (kabeljauw, dorade filet en grote garnalen). Als decoratie gaat het uitgebakken doradevel er bovenop.

Ik heb al heel wat keren zarzuela gemaakt maar deze overtreft alle andere keren. Op smaak met een pitje, mooie gebakken stukjes vis, het brood met de paprikapasta. Alles in een woord perfect, niets meer aan veranderen. De structuur was gewoon perfect. Wanneer we verzadigd zijn en ik even naar de badkamer ga en weer terug kom stinkt onze hut naar een aquarium met dode vissen. Elk nadeel hep zijn voordeel hè.

Nog 3 ½ uur te gaan en dan veranderd mijn leeftijd, ik ga van een 5 naar een 6. Zou het pijn doen?

  • 08 Januari 2018 - 10:26

    Margreet:

    proficiat nog Annette! je hoort er nu bij ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Dos Hermanas

Annette

Elke winter vertrek ik voor een paar maanden naar Sevilla. Sinds 2022 reis ik na 2 of 3 maanden aanwezig te zijn geweest in Sevilla door naar een andere plaats in Spanje. Ik ben een hobbykok en probeer de buitenlandse gerechten die ik geproefd heb thuis na te maken met een stukje eigen inbreng. Een aantal jaren geleden heb ik een kookboekje geschreven " Stressvrij koken op 2 pitten".

Actief sinds 21 Maart 2017
Verslag gelezen: 230
Totaal aantal bezoekers 171179

Voorgaande reizen:

17 December 2023 - 18 Februari 2024

Devroompjesgaannaarsevilla

18 December 2022 - 18 Maart 2023

devroompjesgaannaarsevilla

31 Augustus 2022 - 18 September 2022

Devroompjesgaannaarthailand

17 December 2021 - 15 April 2022

Devroompjesgaannaarsevilla

Landen bezocht: