devroompjesgaannaarsevilla - Reisverslag uit Dos Hermanas, Spanje van Annette Vroomen - WaarBenJij.nu devroompjesgaannaarsevilla - Reisverslag uit Dos Hermanas, Spanje van Annette Vroomen - WaarBenJij.nu

devroompjesgaannaarsevilla

Door: Annette Vroomen

Blijf op de hoogte en volg Annette

01 Januari 2018 | Spanje, Dos Hermanas

14 dagen in Sevilla, al 4 glazen zijn er inmiddels gesneuveld tijdens het afwassen. 2018 kan dus niet meer stuk voor ons. Vandaag is het bijna de op een na laatste dag van het jaar. Het was heel warm ( erg he) we lopen naar een andere mercadano in een half uurtje van ons vandaag en ik ga in de rij staan met nummertje 17 voor de verse vis.

Ik oefen voor mij zelf steeds opnieuw in het Spaans wat ik graag wil hebben. A medio kilo gambon, en dan nog roep ik hard: a media a kilo. Maar ze begrijpen mij gelukkig, algo mas? Ook dat heb ik onder de knie, si, dos dorade. Ik wijs aan welke ik wil hebben maar dan vraagt ze iets en ik roep Herman erbij. Maar met handen en voeten komen we er ook uit want ze vroeg of de vis schoongemaakt moest worden. Het woord hiervoor ben ik ondertussen weer kwijt maar de handeling met de handen niet.

Ik had 6 dingetjes op mijn briefje staan en we komen terug met een vol boodschappen karretje. Zo ook een fles cava, plastic flutes en een doosje druiven voor morgenavond. We lopen kris kras door de supermarkt en ondertussen is het karretje aardig gevuld. Op de terugweg nemen we even een pauze op plein Hercules wat voor ons inmiddels het vervangende Onze Lieve Vrouweplein in Maastricht is geworden. Herman neemt een koffie en ik een flesje spa. Het is hier erg druk en zeker op zaterdag en zondag. Veel ouders met hun kinderen zijn hier aanwezig. Morgenavond hopen we hier wat leven te zien rond middernacht. Als dat niet zo is dan moeten we meer het centrum in.

Omdat het vandaag zo warm is geweest en ons balkon ligt heerlijk uit de wind eten we buiten. Ik kook 2 aardappeltjes in blokjes en voeg op het laatst een groene paprika in stukjes toe en een kwart courgette. Ik giet dit af wanneer alles beetgaar is en laat alles afkoelen. Van mayonaise en knoflook maak ik een dressing voor door de aardappelsalade. Ik heb nog zalm, bacalou, tonijn, tomaten en kwarteleitjes liggen. Ik maak dit als een hors-d’oeuvre op. De buitentafel dekken met een echt linnen kleedje, mooie wijn erbij, kerstlichtje en we hebben een prima maal.

Na 19.00 wordt het wat killer en we gaan naar binnen, de afwas gedaan en weer een wijnglas minder af te drogen. Om 20.00 lopen we naar plein Hercules om daar een taxi te nemen naar Fibes Sevilla voor de musical van Michael Jackson. We gaan met de taxi naar het congres centrum en ik dacht dat wij een van de oudsten zouden zijn maar gelukkig zitten we in de midden moot. Een spetterende show en iedereen gaat uit zijn dak. Na afloop nemen we een taxi terug naar plein Hercules, helaas worden we door de chauffeur besodemieterd en hij rijdt ons door heel Seviila. Tja, als je de taal niet onder de knie hebt kun je weinig uitrichten. We nemen nog een afzakkertje op het plein en gaan naar huis. Bijna de laatste dag van het jaar.

Vandaag heel lang uitgeslapen, eindelijk een nacht zonder urenlang wakker te hebben gelegen. We ontbijten buiten om 12.30 en dan ga ik de voorbereidingen doen voor ons avondeten. Helaas is de temperatuur niet zo hoog dat we buiten kunnen eten. Ik maak van de dorade mooie filet lapjes en het hoofdje en de graat met aanhangsel gaan in een bouillon, zo ook de resten van de grote gambon’s. hier trek ik een visbouillon van die ik een dezer dagen ga gebruiken. Ik marineer de garnalen in een olijfolie met knoflook en Japanse peper. De filet van dorade zet ik weg en een lapje runderhaas snij ik voorzichtig in hele dunne lapjes. Een groene peper maak ik schoon en snij deze in dunne reepjes en ik heb nog wat aardappelsalade over.

Tegen 16.00 als onze hele hut naar de vis ruikt gaan we naar ons plein, koffie drinken. Er schijnt een bleek zonnetje. Dan gaan we verder naar cafe/theater Bambola, ook favoriet bij ons en velen anderen. We drinken ons glaasje Olorosso en tegen 19.00 gaan we naar huis. Alle zaken zijn nu dicht voor oudjaar.

Wij gaan eten en starten met ieder 3 grote garnalen van de plaat met gebakken brood. Daarna frituur ik de paprika, de dorade wordt op de plaat gebakken en de dunne plakjes ossenhaas. 2 sausjes erbij en dit is het voor oudjaar avond.

Tegen 23.30 gaan we naar plein Hercules met een tasje waarin 2 zakjes met elk 12 druiven zitten, een fles cava en 2 flûtes. Maar helaas is het plein leeg en iedereen loopt naar plein Nuevo. Daar hangt ook een klok en daar komt jong en oud bij elkaar. Zo ook wij natuurlijk. Wanneer de klok 00.00 slaat moet je bij elke slag een druif eten, bij druif 2 sta ik al bijna te kokhalzen dus ik stop met deze Spaanse traditie. We maken de fles cava open en we proosten op het nieuwe jaar.

Gezondheid, dat is het enige wat ik te wensen heb.

Binnen een half uur lost het hele plein met mensen zich weer op. De barretjes gaan na 01.00 weer open, deze zijn allemaal de hele avond dicht geweest maar na middernacht is het weer party-time. Maar deze party animals houden het voor gezien. Tegen 01.00 liggen we in bed en de buren zijn nog bezig met het verwerken van de nieuwjaarsnacht.

Vandaag op nieuwjaarsdag prikt de zon in mijn ogen als ik half wakker word. We eten buiten en we drinken omdat het nieuwjaar is het laatste beetje bubbels nog op. Ik ga op mijn ligbed liggen en laat de zon heerlijk op me inwerken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Dos Hermanas

Annette

Elke winter vertrek ik voor een paar maanden naar Sevilla. Sinds 2022 reis ik na 2 of 3 maanden aanwezig te zijn geweest in Sevilla door naar een andere plaats in Spanje. Ik ben een hobbykok en probeer de buitenlandse gerechten die ik geproefd heb thuis na te maken met een stukje eigen inbreng. Een aantal jaren geleden heb ik een kookboekje geschreven " Stressvrij koken op 2 pitten".

Actief sinds 21 Maart 2017
Verslag gelezen: 235
Totaal aantal bezoekers 171711

Voorgaande reizen:

17 December 2023 - 18 Februari 2024

Devroompjesgaannaarsevilla

18 December 2022 - 18 Maart 2023

devroompjesgaannaarsevilla

31 Augustus 2022 - 18 September 2022

Devroompjesgaannaarthailand

17 December 2021 - 15 April 2022

Devroompjesgaannaarsevilla

Landen bezocht: