devroompjesgaannaarsevilla

Door: Annette Vroomen

Blijf op de hoogte en volg Annette

01 Maart 2018 | Spanje, Sevilla

Vandaag zijn we met ons tweetjes en een Italiaanse professor op de Spaanse les. Het onderwerp vandaag gaat over kleding, lichaam etc. De tijd vliegt voorbij, onze docente behandeld nog een brief met ons tweetjes die Herman heeft geschreven naar een eigenaar. Deze brief zit goed in elkaar op een paar kleinigheidjes na. We zien de directeur van het talencentrum heel even en vertellen haar dat we in december weer terug komen en dat we in januari weer graag willen starten met het volgende level. Ik voel me heel groot worden als we deze woorden uitspreken maar dan zal ik in NL nog hard aan deze taal moeten trekken.

Na afloop loop ik even bij de Chinese toko binnen, wat erg dat ik deze niet eerder heb gevonden. Heel erg dichtbij, we lopen hier minstens 2 a 3 x per week langs. Nu even mijn potje Japanse peper aanvullen. Daarna lopen we naar het verhuurbedrijf en regelen alle zaken omtrent de verhuur.
Zo wij zijn weer voorzien en nu een kopje koffie met iets lekkers erbij. We gaan naar Gigantes, daar staan ze bekend om de vele verschillende soorten koffie, cocktails maar ook gebak. Deze ligt in een vitrine en daar kun je je keuze uit maken. Dat worden 2 cappuccino’s en een heerlijk stuk gebak, mooi opgemaakt met wat kruimels van het een of ander en marmelade. Ze brengen daar 2 lepels bij. Het is hier heel gewoon dat je een stuk gebak deelt. Zoals je hier ook veel gerechtjes met elkaar deelt. Eten is hier een sociaal gebeuren, genieten van alle heerlijkheden en dat doe je samen.

Vandaag kook ik fusion, 2 gerechten met een totaal verschillende achtergrond. Het Spaanse gerecht wordt een rijstschotel met gebakken chorizo stukjes, knoflook en kastanjechampignons in plakjes. Op het laatst 2 ontvelde tomaten in kleine stukjes erbij. Deze tomatenblokjes hoeven alleen maar warm te worden en mogen niet uit elkaar vallen. Het tweede gerecht is een noodel gerecht, 2 dunne lapjes kipfilet marineer ik in sojasaus, sriracha saus (hele hete chilisaus) en een fijn gesneden knoflookteentje. Dit laat ik een aantal uren staan, de kipfilet is in reepjes gesneden. Ik kook de noodels beetgaar en giet deze af en laat het koud worden. Ik bak de kip met de marinade en wanneer de kip gaar is zet ik deze afgedekt weg. De pan maak ik schoon en ik bak de steeltjes van de champignons die ik hiervoor bewaard heb. Daarbij een halve rode paprika in stukjes, 4 cm van mijn korianderpasta uit de tube erbij. Op het laatst de noodels er onder door en vlak voor het opdienen de kipfilet erboven opleggen met de saus.
2 totaal verschillende smaken maar het smaakt geweldig, ik mag van Herman weer een dag blijven, ik word per dag op mijn zelfbereide maaltijden beoordeeld.

Woensdag, ons internet ligt eruit. Herman heeft al gesleuteld aan alles maar hij komt er niet uit. Hij schrijft een email via de smartphone en de eigenaresse komt vandaag met een andere modem en om 17.00 komt ze terug met een monteur. Of we thuis zijn vraagt ze aan ons? Of we thuis zijn? De regen komt vandaag met bakken uit de lucht vallen, ik weet het, we mogen niet klagen want we hebben al zoveel mooie weken gehad maar vandaag is het 28 februari en een feestdag voor de mensen uit Andalucia. Helaas, die is verregend en wij blijven binnen, in ieder geval totdat de monteur is geweest.
Vandaag eten we de restjes van gisteren en ik heb nog bloemkool liggen. Even denken hoe ik die ga klaar maken zodat het bij de rest pas. En ja, er floept weer een lampje boven mijn hoofd aan. Ik maak een kruidenmengsel van mijn Turks potje, geroosterde paprikapoeder en de Japanse peper, deze verwarm ik in de koekenpan totdat de geuren vrijkomen, daar mijn bloemkoolroosjes bij, even wat aanbakken en afblussen met een beetje water en wat kookroom. Niet teveel maar wel genoeg zodat de bloemkool kan garen in dit mengsel, er is geen deksel op deze koekenpan en ik maak van bakpapier een deksel. Ik heb nog een rood pepertje op water staan in de koeling, een paar centimeter gemberpasta en als de bloemkool beetgaar is dan kan dit als bijgerecht bij de rijst en de noodels.

De bloemkool is heerlijk en we houden nog wat over voor een volgende keer. De monteur met de eigenaresse arriveren voor 17.00 uur, als er 4 mensen in de huiskamer/keuken aanwezig zijn dan wordt het toch wel erg druk in die hut. Ik ga aan de bar zitten en wat Spaans leren. Er wordt Spaans en moeizaam Engels gesproken. We hebben een defecte telefoonlijn en die veroorzaakt de internet storing. Dit alles duurt zo’n 1 ½ uur. De monteur vertrekt weer maar Herman is niet zo blij met de trage internetverbinding en als men in de gaten krijgt dat hij er wat verstand van heeft beloofd de eigenaresse om donderdag terug te komen met iemand die er meer verstand van heeft. Na het eten gaan we er toch even op uit.

We hebben de hele dag binnen gezeten en ondanks de regen willen we even de benen strekken. We lopen een beetje rond maar het is zo stil buiten, regen en wind. Jammer, deze dag is verloren. Wij gaan bij Gigantes binnen en nemen weer een heerlijke cappuccino en een stukje cheesecake. Nog een glas wijn en dan gaan we nog even verder. Het is overal erg stil, de meeste zaken zijn afhankelijk van hun terras en dat is er nu niet en binnen is het niet overal gezellig. We komen weer uit bij Eureka en nemen daar nog een drankje en zijn tegen 23.30 thuis. We gaan naar bed want morgen weer naar les.

Donderdag, vandaag behandelen we de getallen in het Spaans. Er wordt druk geschreven en gepraat, het laatste half uur spelen we bingo, Sheryl mag aan de molen draaien en de getallen oplezen maar ze mag ze niet laten zien. We moeten haar verstaan, maar zij spreekt deze met een Engels accent uit, dan moeten wij dit weer proberen te vertalen naar het Spaans en om het getal te begrijpen weer terug naar het NL. Een internationaal spelletje en ik heb een rijtje vol als eerste (prijs: voetreis naar Rome).
Ik dacht dat het misschien wel leuk zou zijn om naar een bingo avond te gaan, maar het verstaan van getallen en als het dan ook nog razendsnel wordt uitgesproken dat gaat niet lukken. Dan mis ik de helft van alle getallen of ik roep heel hard bingo omdat ik denk dat ik alle getallen heb gehoord en dan heb ik het niet goed verstaan. Nee, dat gaat nog niet.

Er is ook een casino net buiten Sevilla, misschien is dat nog een idee om een avond mee op te vullen. Wanneer we terug zijn van les gaat Herman naar huis want er moet nog iemand komen voor het internet, ik pak een tas en ga voor de eerste keer helemaal in mijn eentje naar de mercado voor wat boodschappen.
Ik neem mijn gsm maar mee want wie weet heb ik een hulplijn nodig. Herman heeft een app geïnstalleerd waarop ik in het NL een zin of woord kan inspreken en dat ik dan de Spaanse vertaling krijg maar dat gaat me te ver. Ik zal en moet het helemaal zelf doen. We hebben vandaag regen, storm en zon, de temperatuur is heerlijk, erop uit. Het plein ligt vol met afgebroken takken en de terrassen zijn opgeruimd want alles vliegt door de lucht.

Ik ga als eerste naar de viskraam, de meeste zijn al aan het opruimen maar een kraam is nog open en ik neem 500 gr. Gamba’s deze zijn al gekookt dus die hoef ik alleen maar even te ontdoen van zijn jasje en de darm er nog uithalen als die nog niet verdwenen is. Ik vraag om 2 plakjes tonijn en ik krijg het kontje er gratis bij want dat kan hij niet meer verkopen. Op naar de vleeswaren, tot zover gaat het prima. Bij de vleeswaren kennen ze mij ook al, ik neem drie verschillende soorten vleeswaren, heel erg lekker is de lomo a la provencia. Een dame die naast mij staat vraag aan de verkoper wat dat precies is en ik zeg dat het ontzettend lekker is, zij krijgt een plakje om te proeven en ik ook en dan krijg ik een stortvloed aan woorden over mij heen. Ik knik en doe alsof ik het begrijp maar ik versta er geen woord van. Ik zie er toch echt niet Spaans uit maar als je in de plaatselijke winkels je boodschappen doet dan denkt iedereen dat je dan ook de taal goed verstaat.
Ik wil graag voor vanavond verse spaghetti en die vind ik een kraam verder. 250 gr voor 2.00 euro, ja ik weet hoe ik 200gr uitspreek maar nu nog die 50 gr. erbij. We hebben vanochtend geoefend en ik zeg het langzaam en de verkoopster begrijpt mij. Ik ben trots op mijzelf, op naar de groentedame, daar liggen verse doperwten en tuinbonen in een zakje, dat is gemakkelijk en nu nog 250 gr. fresas. En ja ook zij begrijpt mij.
Ik ben klaar met alles en ga naar huis. Natuurlijk is er nog geen monteur geweest en ik doe alvast wat voorbereidingen voor het avondeten. Ik maak de gamba’s schoon, een dressing van olijfolie met knoflook, rood pepertje, gerookte paprikapoeder en een half blikje ansjovisjes. Ik prak alles goed fijn en marineer hier de gamba’s in. Die maak ik vanavond een klein beetje warm in een koekenpan en op het laatst de warme spaghetti er door heen. Verse doppertjes erbij en ik heb weer een andere maaltijd dan gisteren. Gamba's piri piri con spaghetti y venduras.