devroompjesgaannaarsevilla

Door: Annette Vroomen

Blijf op de hoogte en volg Annette

24 Januari 2018 | Spanje, Sevilla

Vandaag een rustdag, we hebben deze week 4 buitenschoolse activiteiten en 4 uur Spaanse les. Na het ontbijt naar buiten, het is nog net iets te koud om buiten te eten want de zon is dan nog niet helemaal op ons balkon en de temperatuur is dan nog wat kil. Maar zo rond 13.00 is het buiten heerlijk, strak blauwe lucht. We pakken ons huiswerk op en beginnen aan het eerste onderwerp, 2 verschillende vormen van het woord “zijn” moeten we behandelen. Na een dik uur hebben we de eerste betekenis behandeld en even een pauze nemen. Dan op naar de 2de vorm, ook hier zijn we een uur mee bezig.

Ondertussen komt onze buurman naar buiten, er liggen 2 appartementen naast elkaar en wij liggen als een soort L eraan vast, de muurtjes zijn laag dus we zien elkaar altijd, tenminste als we buiten zijn. Hij heeft ons Spaans horen oefenen en vraagt daarom in het Engels hoe het gaat. Hij laat ons weten dat hij ooit een Spaanse leraar is geweest en dat hij nu vertaler is. Ik vond het al vreemd dat hij meestal thuis is maar nu is het duidelijk dat hij vanuit thuis werkt, als we ooit vastlopen met het een of ander mogen we altijd een beroep op hem doen.
Dan komt de vraag: hij heeft aanstaande zaterdag een feestje, zijn vriendin is jarig en dit wordt gevierd vanaf 13.00 tot ongeveer 19.00 uur, de vraag is of wij hier bezwaar tegen hebben, natuurlijk niet. We kunnen natuurlijk vragen of hij ons ook uitnodigt maar ja, ons Spaans is nog niet van dien aard dat we mee kunnen praten. Herman zei vandaag, we zullen een paar lege glazen op onze tafel zetten misschien begrijpt hij de boodschap. Maar we beginnen wel in te burgeren op deze manier en zijn Engels is heel erg goed. En het is natuurlijk leuk om te zien hoe zij een verjaardag vieren.

Herman gaat na het maken van ons huiswerk er in zijn eentje even op uit, een kopje koffie drinken en hij mag dan een paar boodschappen meebrengen. Ik blijf thuis en ga op het ligbed liggen en geniet van de zon. Ik oefen later nog een paar lessen waarin de taal gesproken wordt zodat ik dit kan herhalen en dan vind ik het genoeg geweest voor vandaag.

Ik kook vandaag weer zelf, 2 wraptortillas waarvan een gevuld is met spinazie, gabanzo en geraspte kaas. De andere is alleen maar gevuld met kaas en ik bak deze in de koekenpan omdat ik geen oven heb. Dan de helft van de gebakken tonijn met een kwart tortilla, tomaatjes met knoflooksaus. Een klein scheutje olijfolie over de tonijn. En als laatste gerechtje een lange snee geroosterd brood, besmeerd met smeerbare camembert en daarop gebakken stukjes runderhaas met gefermenteerde knoflook. Deze knoflooktenen zijn zoet door de fermentatie en smaken heerlijk als ze even meegebakken zijn. Een mooi glas wijn erbij, we zitten tot 20.00 uur buiten en dan wordt het toch echt wel fris.

Er is deze winter veel te weinig regen gevallen en de inwoners van Sevilla maken zich zorgen voor de komende zomer. Normaal valt er regen in oktober tot januari, ongeveer zo’n 15 x maar dat is nu bij lange na niet gehaald. Deze info kregen wij gisteren van Hablaworld.
Morgen weer een nieuwe beproeving met onze snel ratelende docente.