devroompjesgaannaarsevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Annette Vroomen - WaarBenJij.nu devroompjesgaannaarsevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Annette Vroomen - WaarBenJij.nu

devroompjesgaannaarsevilla

Door: Annette Vroomen

Blijf op de hoogte en volg Annette

04 Januari 2019 | Spanje, Sevilla

Vrijdag 4 januari

We moeten vroeg op vandaag. De monteur komt om een paar kleine reparaties te verrichten in ons appartement. Als je maar een paar dagen of een week hier verblijft dan storen die mankementen niet maar wij blijven hier 4 maanden dus het deurtje van de wasmachine dat op half elf hangt mag wel gerepareerd worden voordat ik eerdaags het deurtje in mijn hand heb. Ook de deur van het aanrechtkastje hangt scheef. Deze mist een paar bouten, mijn handyman heeft wel het een en ander bij aan gereedschap maar helaas, dit was niet op te lossen. De douchekraan moet je vasthouden als je je wilt douchen. Een voordeel hiervan, je bent zo onder de douche uit. En sinds gisteren werkt een airco niet meer om wat warme lucht te blazen. Die dingen hangen tegen het plafond, voordat je wat warmte hebt ben je een paar uur verder. Hier moet ook een oplossing voor komen.

Vandaag gaan we alles oplossen.
Het keukendeurtje hangt recht, maar de monteur komt hiervoor toch nog een keer terug. Het wasmachinedeurtje moet worden vervangen. De douchekop hangt weer en daar moet je verder vanaf blijven. Om weer warme lucht te krijgen moet er een monteur het dak op.

We gaan naar onze Chinese winkel. We kopen een kleine ventilator die warmte blaast. Deze kunnen we dan op onze hoogte zetten. Ik heb een schaaltje nodig wat precies past in mijn oventje, ik zie geen glazen schaaltje, dan maar aluminium bakjes en deze afwassen totdat de vorm eruit is. Ik heb een hekel aan wegwerpbakjes maar het is nu even niet anders.
Ik loop langs een slager waar ik afgelopen jaar verse chorizo heb gekocht en die zo lekker was dat ik even ga kijken of hij die nog heeft. Ik ben 3de in de rij.
Wanneer ik aan de beurt ben vraag ik om de chorizo picante. Helaas ik spreek het niet goed uit en hij verbeterd mij en laat mij het nog een keer nazeggen. Ja, ja, ik kom er wel.
Het is rond 12.30 en we lopen naar Eureka voor ons kopje koffie.
We zitten in de zon en het is nog niet druk.
Wat doen we vanmiddag is de vraag van mijn eega?
Zullen we naar Ikea gaan om de kapotte borden te vervangen? Gaan we met de bus gaan ipv de fiets te nemen?
Ik wil graag met de bus want trappen op die fiets zie ik even niet zitten.

Er wordt gegoogeld en Herman ziet dat we 2 bussen nodig hebben om daar te komen. Gaat een uur duren, ja en? Wij hebben alle tijd van de wereld. De bus gaat om 14.40, dan moeten we nu wel opschieten. Snel naar huis, het boodschappenkarretje thuis neer zetten, de chorizo de koelkast in en hup op weg naar het busstation.
Hoe komen we bij Ikea? Welke bus?
Herman gaat het navragen en dan blijkt dat we met lijn M161 rechtstreeks naar Ikea kunnen gaan. 5 km vanaf het busstation, daar zijn we zo.
De bus staat er al en we stappen in. De bus rijdt via de autoweg slingerend omhoog, oh, wat fijn dat we met de bus gaan want als ik dit op de fiets had moeten doen zonder motortje dan was ik niet blij geweest.

Bij ikea lopen we bijna alleen, niemand voor onze voeten. Wij vinden het heerlijk om hier rond te slenteren en naar artikelen te kijken waar ik nu niets mee kan.
We vinden onze borden, ze zijn los te verkrijgen, we vinden een afwasborsteltje, nog een goudkleurige dikke kaars voor in onze glazen vaas en een schaar.
Wij zijn klaar. Naar buiten, ja makkelijker gezegd dan gedaan.
We komen uit in een shoppingcenter en lopen daar doelloos te zoeken naar een uitgang.
Zoals altijd gaan we de verkeerde kant uit.
Waar komt de bus?
Dat is niet duidelijk maar het blijkt hetzelfde bushokje te zijn waar we ook uitgestapt te zijn. als de bus er aan komt willen we instappen maar dit is de bus die door gaat naar een andere plaats. We hebben veel gereisd door de wereld maar hoe de busdienst in Sevilla werkt dat is een ander verhaal. We zitten op een bankje bij het bushokje in de zon die aangenaam is en wat wil je nog meer.

Tegen 17.00 zijn we weer in Sevilla. Ik heb zo’n zin in een pilsje en we lopen naar mercado de Lonja Barranco.
In het zonnetje met een koel pilsje. Dat is dan zo ontzettend lekker. Sinds 09.30 hebben we niets meer gegeten en Herman heeft wel trek in iets. Ik ben degene die dit mag gaan uitzoeken en ik koop een halve portie Lomo bij de Iberico stand. En ik haal nog een gevulde sigaar van filodeeg met pikant vlees.

Dit hadden we even nodig. We lopen terug naar ons appartement en testen onze warmte ventilator uit. Ik verdwijn richting keuken. Voor vandaag heb ik een lasagne bedacht met gegrilde courgetterepen, gevuld met kalfsgehakt die ik gekruid heb met harissa.
Mijn oventje voorverwarmen en dan een aluminium bakje vullen met gehaktmengsel, tomatensaus en spinazie. De courgette dient als lasagnevel en als laatste laag gaat de bechamelsaus en geraspte kaas erover heen.
Ik zet dit bakje in mijn oven en blijf erbij staan voordat er iets gaat ontploffen of aanbranden.
Eerst moet ik erachter zien te komen hoe dat dit ding precies werkt. Vanuit de woonkamer, 15 meter verderop krijg ik luid te horen dat ik wel heel erg blij ben met mijn oventje.

Mijn lasagne is perfect, zo is het mij nog nooit gelukt om een stuk lasagne uit een bakje te halen die niet wegdrijft op mijn bord.
Het blijft een mooi vierkant stukje en smaakt met deze simpele ingrediënten echt heerlijk.
Nu hebben we al zoveel aankopen gedaan dat het genoeg is geweest.
Alle aangekochte spullen passen in ons boodschappenkarretje en worden na onze overwintering achter gelaten bij onze Amerikaanse vrienden die hier wonen.
Aankomende winter 2019 halen we deze weer bij hen op.
Ik zie op Facebook een aankondiging voorbij komen dat morgen, 5 januari de grote drie Koningen parade voorbij komt. Deze hebben we afgelopen jaar ook meegemaakt en is geweldig om te bekijken. Toen zaten we bij Alameda 5 en hebben daar toen ook maar gegeten.

Ik heb me aangesloten bij een groep op facebook, Nederlanders in Sevilla en stel daar mijn vraag of morgen die parade is. Al snel krijg ik een bevestigend antwoord. Zondag is het drie Koningen en dan krijgen hier alle kinderen hun cadeaus. Morgen zijn we onder de pannen en ook dan weer eten buiten de deur.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annette

Elke winter vertrek ik voor een paar maanden naar Sevilla. Sinds 2022 reis ik na 2 of 3 maanden aanwezig te zijn geweest in Sevilla door naar een andere plaats in Spanje. Ik ben een hobbykok en probeer de buitenlandse gerechten die ik geproefd heb thuis na te maken met een stukje eigen inbreng. Een aantal jaren geleden heb ik een kookboekje geschreven " Stressvrij koken op 2 pitten".

Actief sinds 21 Maart 2017
Verslag gelezen: 251
Totaal aantal bezoekers 171379

Voorgaande reizen:

17 December 2023 - 18 Februari 2024

Devroompjesgaannaarsevilla

18 December 2022 - 18 Maart 2023

devroompjesgaannaarsevilla

31 Augustus 2022 - 18 September 2022

Devroompjesgaannaarthailand

17 December 2021 - 15 April 2022

Devroompjesgaannaarsevilla

Landen bezocht: