devroompjesgaannaarsevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Annette Vroomen - WaarBenJij.nu devroompjesgaannaarsevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Annette Vroomen - WaarBenJij.nu

devroompjesgaannaarsevilla

Door: Annette Vroomen

Blijf op de hoogte en volg Annette

27 Januari 2018 | Spanje, Sevilla

Een paar kleine boodschappen gehaald bij de supermarkt op plaza de hercules. Deze is heel goed gesorteerd en vult precies aan wat we nodig hebben. De verse producten halen we bij de overdekte markt in Calle de Feria. We drinken koffie naast deze supermarkt bij een restaurant waar dagelijks een 4tal oudere dames zitten die daar hun kopje koffie, water, borreltje en sneetje geroosterd brood eten en drinken. Ze hebben ook nog een paar hondjes bij hen maar die mogen elkaar niet zo. Een van die hondjes gaat altijd ergens anders zitten waar hij niet in contact hoeft te komen met de andere. Typisch, ik heb dat nog nooit zo goed gezien als nu dat er ook hondjes zijn die elkaar duidelijk niet mogen.

Op een gegeven moment staat het afval emmertje wat onder elke tafel staat bijna in brand, de dames paffen nogal wat sigaretjes weg en ze hebben blijkbaar iets aan het smeulen gebracht. Ik roep hard: Señora, señora en ik wijs naar beneden, ik kom niet zo snel op de woorden: de emmer staat bijna in de fik. Op dat moment komt de rook al boven de tafel uit, gelukkig hebben ze het nu in de gaten en de glazen water die op tafel staan belanden nu in de prullenbak. Brandje geblust.

Ondertussen hebben we in ons appartement vandaag ook de glazen theepot gemold. Ik deed er heet water in en schijnbaar is de bodem gebarsten want op een gegeven was de bar waar wij aan ontbijten helemaal nat. In de afgelopen 6 weken zijn er al longdrinkglazen, wijnglazen en nu de theepot gesneuveld. Als scherven geluk brengen dan kan voor ons dit jaar niet meer stuk. Maar goed, we hebben geen theepot meer. Op naar de Chinese winkel en we vinden daar ook nog eens dezelfde theepot. Die beslissing is vlug gemaakt. Ook vullen we de voorraad wijnglazen en longdrinkglazen aan.

Om 16.30 gaan we naar Hablaworld, we hebben vandaag een schilderles. Onderweg daar na toe loop ik te bedenken wat ik ga schilderen, tenminste als je een eigen keuze mag maken. Herman schijnt dit ook gedaan te hebben hoor ik achteraf. Om 17.00 start deze workshop en duurt 2 uur. Als we binnen komen worden we verwelkomt door de kunstenaar, een wat oudere man die alleen Spaans spreekt. Maar gelukkig is er ook een medewerker van Hablaworld aanwezig die alles in het Engels vertaald en er doet een medewerkster mee aan deze workshop die oorspronkelijk uit Leeuwarden komt, de wereld is klein.

Maar wat gaan we schilderen? Het antwoord komt vlug, op een tafel staan wel 10 verschillende Spaanse waaiers en ja hoor, wij gaan een waaier beschilderen. Eerst krijgen we via een diashow een aantal schilderijen te zien waarop al eeuwen lang waaiers te zien zijn, en waar de oorsprong van deze dingen vandaan komt. En dan mogen we een kleur waaier uitzoeken en gaan bedenken wat we erop gaan schilderen. Herman heeft een voorbeeld van pauwenveren en hij is druk bezig met tekenen op de waaier. Hij heeft gekozen voor een witte waaier, ik voor een groene en ik heb een heleboel ideeën maar uiteindelijk laat ik wat kleuren in elkaar overlopen. Na een dik uur ben ik wel tevreden, vandaag zijn er maar 4 personen die mee doen. 1 Taiwanees, 1 turk en wij 2.

Tegen 19.30 lopen we terug naar ons appartement maar drinken onderweg nog even een glas wijn (veel te koud van temperatuur was deze) en een tapa kaas en ham. Dan naar huis en hier maak ik nog een wrap met fijngesneden kipfilet dit ik gekruid heb met mijn Turkse kruidenmengsel (van thuis uit meegenomen) ik besmeer de wrap met camembert uit een kuipje. Ik bak eerst de kip uit, dan doe ik deze over op de wrap, rol deze op en die bak ik nog even in de pan zodat de kaas vloeibaar wordt. Nog een kwart tortilla, een kwart tonijn en dan is het genoeg voor vandaag. Helaas geen groenten vandaag, maar ik betwijfel of ik last van scheurbuik zal krijgen als ik wat minder groenten eet dan in NL?

Als ontbijt hebben we zin in een gebakken eitje, een eitje al plancha? Nou moet ik niet te moeilijk doen dus Herman zet de plaatgril onder de afzuiging en de rest is voor mij. Ik bak eerst een tomaat in dunne plakjes en leg deze alvast op een mooie snee toast. Dan bak ik de ham uit en lag daarop wat plakjes kaas zodat deze kan smelten en dan voor ieder een eitje. Dit werkt heerlijk, omdat de plaat vierkant is kan ik er meer op kwijt dan in een ronde pan.

Ik loop naar buiten en zie dat de buurman al vlaggetjes heeft opgehangen voor de verjaardag van zijn vriendin. Herman feliciteert de vriendin in het Spaans. Tegen 13.30 komen de eerste gasten en rond 15.00 staat het balkon vol. Het muurtje wat ons gescheiden houdt is 1 ½ meter hoog dus wij krijgen alles mee. Ons balkon staat haaks op dat van hen. Een hele waterval aan Spaanse gesprekken komen over ons heen.
Wij gaan huiswerk maken en de visite zit aan het bier. Het verbaast mij dat hier veel, heel veel gedronken wordt en al vroeg in de ochtend. Heel veel bier maar ook kleine glaasjes met likeuren etc. zouden ze daarvoor een siësta nodig hebben. Ik zet bij ons 2 grote glazen water neer en wij gaan beginnen. De zon prikt in mijn hals die ik heel goed heb ingesmeerd met factor 50. De tijd van verbranden heb ik achter me gelaten, dan maar geen kleurtje. Tegen de tijd dat we weer naar NL vliegen gebruik ik een paar dagen bruin zonder zon van Yves Rocher en ik ben ook wat gekleurd.

Vandaag eten we ook thuis. Ik heb een broccoli, kip, Penne, knoflook, pepertjes op water, geitenkaas en blauwe schimmelkaas. Ik haal een aantal mooie roosjes van de broccoli af en bewaar deze tot later. De rest maar dan ook alles van de broccoli zet ik op met een bodempje water, knoflook, 3 pepertjes (uit een potje op water), een half bouillonblokje en ik laat dit gaar koken. Dan in de blender en mijn saus is bijna klaar. Ik doe deze saus terug in de pan met een laatste kontje blauwe schimmelkaas en een ½ stuk geitenkaas en ik heb een heerlijke romige saus met heel veel groenten erin verwerkt. Ik laat deze saus zo staan en als we gaan eten warm ik deze weer kort op. Ik kook de Penne bijna gaar en 5 minuten daarvoor doe ik de kleine broccoli roosjes erbij. Deze blijven dan beetgaar, ondertussen de kipfilet in dunne reepjes snijden, een beetje kruiden en op hoog vermogen bakken en ik heb volgens mij een gezonde maaltijd. doordat je veel groenten toevoegt aan de Penne kun je hoeveelheid van de Penne verminderen zodat je niet al teveel koolhydraten binnen krijgt, net genoeg om ervan te genieten maar geen overbodige hoeveelheid. De saus maakt alles af en dan gaan we later in de avond genieten van barretjes etc. in de omgeving. Ondertussen worden de gesprekken bij de buren luidruchtiger, de muziek gaat harder. Herman is er even tussen uit, we willen maandag een appartement gaan bezoeken en hij gaat even vragen hoe laat we elkaar daar treffen. Om 17.00 is Herman terug van zijn bezoek aan Veo appartements en volgens hem zit nu de 5 in de klok en mogen wij ook iets drinken. Het enige wat koud ligt is een fles Cava en wij gaan met een glaasje buiten zitten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annette

Elke winter vertrek ik voor een paar maanden naar Sevilla. Sinds 2022 reis ik na 2 of 3 maanden aanwezig te zijn geweest in Sevilla door naar een andere plaats in Spanje. Ik ben een hobbykok en probeer de buitenlandse gerechten die ik geproefd heb thuis na te maken met een stukje eigen inbreng. Een aantal jaren geleden heb ik een kookboekje geschreven " Stressvrij koken op 2 pitten".

Actief sinds 21 Maart 2017
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 171368

Voorgaande reizen:

17 December 2023 - 18 Februari 2024

Devroompjesgaannaarsevilla

18 December 2022 - 18 Maart 2023

devroompjesgaannaarsevilla

31 Augustus 2022 - 18 September 2022

Devroompjesgaannaarthailand

17 December 2021 - 15 April 2022

Devroompjesgaannaarsevilla

Landen bezocht: