devroompjesgaannaarsevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Annette Vroomen - WaarBenJij.nu devroompjesgaannaarsevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Annette Vroomen - WaarBenJij.nu

devroompjesgaannaarsevilla

Door: Annette Vroomen

Blijf op de hoogte en volg Annette

10 Januari 2018 | Spanje, Sevilla

Onze 1ste Spaanse les is goed verlopen, we krijgen een korte introductie van buitenschoolse activiteiten zoals een paar stadswandelingen, een flamenco show maar dan niet toeristisch, samen koken en nog een paar uitstapjes. In totaal 10 activiteiten vanaf 22 januari tot eind februari. We starten met 5 personen waaronder een gepensioneerd stel uit de USA en 1 jonge Turkse student en wijzelf. De Turkse student gaat voor 5 dagen studeren in de week dus ik ga er vanuit dat hij snel doorstroomt naar het volgende level. Het echtpaar uit de USA heeft als hobby’s koken en gitaarspelen, de turkse student houdt van tafeltennis en schaken en wij hebben als hobby koken en het repareren van PC’s en les geven aan ouderen. Het is een mooie mix.

We stellen onszelf voor aan de docent en naar aanleiding hiervan komen we op veel verschillende onderwerpen uit. Als het te moeilijk wordt om in het Spaans antwoord te geven stappen we over op Engels. We maken wat oefeningen uit een leerboek en naar aanleiding hiervan verdwalen we in andere onderwerpen. De 2 uur vliegen voorbij.

Wanneer we om 13.30 buiten komen komt de regen met bakken uit de lucht gevallen. Dit is sinds 15 december onze eerste natte dag, we lopen langzaam terug door de stad, we hadden een straatje uitgezocht waar het omstreeks 14.00 ontzettend druk is met etende personen. Helaas vandaag niet vanwege het weer maar aangezien wij geen ontbijt hebben gehad lopen we een leuke tapa zaak binnen en bestellen heerlijke hapjes. We moeten natuurlijk het geleerde wel meteen gaan oefenen.

Een mooie fles rode wijn erbij en zo zitten we wel een tijdje. Het wordt druk voor de deur van het restaurant omdat men niet buiten kan zitten en na 15.30 zijn ook wij klaar en maken plaats voor anderen. Nog even een kop koffie met een puntje gebak bij Robles en we gaan naar huis. We lezen thuis de informatie door die we hebben meegekregen en ik ga verder met het lezen van mijn boek. Voor vandaag genoeg Spaans gedaan, morgen weer. We hebben natuurlijk ook huiswerk meegekregen en dat maken we woensdag, donderdag is de volgende les.

De genuttigde etenswaren in het restaurant van deze middag waren meer dan voldoende om deze dag door te komen. Ik weet niet wat het is maar als we op een middag aan de hapjes gaan is dit meer dan genoeg. Of ik kilo’s afval? Misschien aan mijn grote teen maar verder merk ik geen verschil.

Woensdag, we maken een plan van aanpak zoals we dat vaak doen. Ik wil graag mijn haar een kleurtje geven want dat is hard nodig. Het plan was om naar een kapper te gaan maar daar zit ik dan zo’n 2 uur en ik kan wel een kleur uitzoeken dat is het probleem niet (ben tenslotte in de vorige eeuw kapster geweest) maar als men 2 uur tegen mij aan gaat zitten kwebbelen en men spreekt geen Engels dan wordt dat een probleem voor mij, tenminste op dit moment, ik kan dan alleen maar wat schaapachtig mee knikken zonder dat ik weet waar het over gaat. Ik heb bij de supermarkt een haarverf gekocht en verf vandaag mijn haren maar weer zelf.

Ik pap eerst mijn haren in na het opstaan om 10.30 en ondertussen ontbijten we, daarna kan de haarverf eruit gespoeld worden en als ik weer voorzien ben van al mijn oorlogskleuren op mijn gezicht gaan we samen ons huiswerk maken. Daarna oefen ik mijn uppie nog wat spraaklessen van Marcus Santamaria. Dit zijn lessen die op mijn tablet staan en waarmee je heel snel een grote woordenschat opbouwt. Les 3 ga ik doen en dan herhaal ik les 1 en 2 ook. Inmiddels ben ik 1 ½ uur bezig geweest en vind ik het meer dan genoeg.
De wasmachine is klaar met mijn was en ondertussen schijnt de zon binnen. De was wordt opgehangen buiten en dan is het 15.00, we lopen naar ons plein en gaan koffie drinken. We zien elke keer veel dezelfde mensen die hier komen zitten, dit is een van de terrassen die nl het meeste van de tijd in de zon liggen. Het is zo warm dat ik mijn vest kan uitdoen en met korte mouwen kan zitten. Wat is dit toch heerlijk, zo genieten van die warme goudgele bol in de lucht. We drinken nog een biertje en gaan terug naar onze hut.

Vanavond kook ik Jambalaya, dit is een gerecht uit USA, New Orleans. Een soort paella maar dan anders. De medio de kilo gambon heb ik vanmiddag al schoongemaakt en in een marinade gezet van olijfolie, knoflook en peterselie en een flinke lepel gerookte paprikapoeder. Ik snij een rode paprika in kleine stukjes, zo ook een rode ui en nog een ons gesneden chorizo en 2 teentjes knoflook. ik gebruik hier altijd de kant en klare bakjes gekookte rijst. 1 bakje wat normaal voor 1 persoon is delen we hier met ons 2. Ik bak alles op een hoog vermogen behalve de garnalen.
Wanneer alles gaar is voeg ik de rijst toe en haal alles uit de pan en zet dit even weg. Ik maak de pan schoon en bak op hoog vermogen de grijze gemarineerde garnalen. Dit ruikt zo heerlijk, de pittigheid van de chorizo dringt de keuken binnen en dan de geur van de gemarineerde garnalen. Wanneer de garnalen bruin zijn en nog net niet helemaal gaar gaat de rijst met de groenten erbij. Nog even alles op hoog vermogen en dan maak ik voor ons beidjes een mooi bordje op. Dit gerecht is zo eenvoudig te maken maar smaakt verrukkelijk. De afwas is voor mijn wederhelft en het is raar maar waar, in deze kleine keuken presteer ik het om voor zo weinig mogelijk afwas te zorgen. Thuis in NL heb ik de hele keuken op zijn kop staan en van alles uit de kast gehaald om mijn gerechten te bereiden en hier kan ik het met zoveel minder. In NL heb ik een vaatwasser en hier moeten we het zelf doen, dat is het verschil, misschien dat ik hier rekening mee hou?

Morgen staan we weer op tijd uit bed voor onze 2de les, we hebben afgesproken dat we op die dagen niet ontbijten, behalve een glas jus d’orange en een kop thee. Na de les gaan we tapa eten, dat hebben we goed bedacht. A.s zaterdag is er op ons plein een biologische markt en ik wil wat kruidenplantjes kopen, de basilicum die ik gezaaid heb in een bloembak op het balkon staat is verdwenen. Waar naar toe, ik weet het niet maar er komt niets boven de grond. Zondag is er op het plein en in ons cafeetje een flamenco show, met andere woorden de dagen krijgen structuur. De eerste maand zit er bijna op nog een paar te gaan.

  • 12 Januari 2018 - 10:18

    Tiny Linders:

    Hoi Annette en Herman,

    Ik zie dat jullie je prima vermaken. Goed idee van die Spaanse les. Al recepten uitgewisseld met de Amerikaanse cursist?
    Ik ga zeker jouw Jambalaya maken.
    Heerlijk genieten van het warme zonnetje . Zalig !

    A.s. zondag is Prinsoetrope op de markt...de weersvoorspelling valt mee...

    groetjes !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annette

Elke winter vertrek ik voor een paar maanden naar Sevilla. Sinds 2022 reis ik na 2 of 3 maanden aanwezig te zijn geweest in Sevilla door naar een andere plaats in Spanje. Ik ben een hobbykok en probeer de buitenlandse gerechten die ik geproefd heb thuis na te maken met een stukje eigen inbreng. Een aantal jaren geleden heb ik een kookboekje geschreven " Stressvrij koken op 2 pitten".

Actief sinds 21 Maart 2017
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 171852

Voorgaande reizen:

17 December 2023 - 18 Februari 2024

Devroompjesgaannaarsevilla

18 December 2022 - 18 Maart 2023

devroompjesgaannaarsevilla

31 Augustus 2022 - 18 September 2022

Devroompjesgaannaarthailand

17 December 2021 - 15 April 2022

Devroompjesgaannaarsevilla

Landen bezocht: