devroompjesgaannaarsevilla - Reisverslag uit Dos Hermanas, Spanje van Annette Vroomen - WaarBenJij.nu devroompjesgaannaarsevilla - Reisverslag uit Dos Hermanas, Spanje van Annette Vroomen - WaarBenJij.nu

devroompjesgaannaarsevilla

Door: Annette Vroomen

Blijf op de hoogte en volg Annette

08 Januari 2018 | Spanje, Dos Hermanas

We gaan happen maar waar? Het weer is niet zo geschikt om buiten te zitten en we kiezen voor Robles tapa. Dit restaurant ligt in de Joodse wijk bij de kathedraal. Een heel oud restaurant met een echte Spaanse inrichting, wij hebben hier al vaker gegeten. Het is niet druk? Waar zijn alle toeristen? Wisseling van de wacht? Bij Robles meer dan genoeg plaats, we hebben een mooi plekje aan het raam. We bestellen een fles witte wijn en een paar tapa gerechtjes, helaas zijn de tapa porties op de kaart dun gezaaid en moeten we gaan kijken naar medio raciones. 2 kleine voorgerechtjes en dan naar de halve porties, ik zie een stoofpotje staan van kalfsvlees en dit lijkt mij heerlijk. We krijgen er een broodje bij waarmee we kunnen soppen. Het smaakt zo heerlijk, dit soort gerechten ga ik thuis in ons hutje niet na maken, dat kost teveel tijd. Daarna gemarineerde haai, kleine stukjes die uiteindelijk gefrituurd worden. Allemachtig, zo lekker. Tegen 17.00 zijn we klaar en we willen nog graag een zoet nagerechtje maar gaan dit op een ander adres nuttigen.

We lopen verder en gaan naar een patisserie waar we al eerder in deze week geweest zijn voor een kopje koffie maar nu staat men in de rij en wij sluiten aan. Binnen een half uur is er een tafeltje vrij en we bestellen een koffie met 43 en een gebakje. We peuzelen dit samen op. We maken nog een ommetje want onze maaltijd mag wel wat gaan zakken. Op een gegeven moment krijg ik toch wel erge pijn aan mijn voeten en we moeten even gaan zitten. Tegen 20.30 zijn we thuis en we hebben een hele fijne middag/avond gehad. Herman heeft inmiddels ook een app geïnstalleerd met Spaanse lessen die ons verder helpt met onze woordenschat.

Ik ben inmiddels gestart met het lezen van een boek, we hebben een abonnement waar we maandelijks een 8tal boeken kunnen downloaden op onze tablet’s. Ik kan het verhaal waarmee ik gestart ben niet afsluiten en lig pas tegen middernacht in bed. Inmiddels is mijn houtzager ook weer aanwezig, hij is een uurtje eerder naar bed gegaan en het geluid is overweldigend, maar ik heb 4 gele bananen gekocht voor mijn oren. De vraag of we een extra dekbed hebben moeten kopen voor mijn woelgedrag is verleden tijd. Dit probleem is opgelost maar het geluid van mijn houtzager is een ander verhaal. Dus ik begin met het inpluggen van een banaan en mijn andere oor leg in diep in het kussen en ik kan slapen.

Onze naaste buren zijn ook thuis gekomen van een vakantie, ik hoor hen duidelijk praten, douchen en lopen. De muren zijn hier dun, we kunnen echt genieten van het Spaanse leven.

We staan laat op en we ontbijten met een gebakken ei, deze hadden we nog tegoed van gisteren. Ik ga een uurtje Spaans oefenen en het briefje voor de boodschappen is gemaakt. Tegen 14.30 gaan we naar de mercadano en we laden ons boodschappenkarretje vol. Ik heb een halve kilo grijze garnalen gekocht, 2 mooie dikke plakken verse zalm, wat solomillo voor op de plancha, groenten, brood, vleeswaren, een dressing van olijfolie met peterselie en knoflook, deze is kant en klaar en meestal ben ik niet van de kant en klare artikelen daarom ben ik heel erg benieuwd.

We lopen naar huis en zijn zo’n 1 ½ uur onderweg geweest. Ik heb pijn in beide voeten, nieuwe steunzolen voordat je op reis gaat is niet zo’n goed idee en ik heb inmiddels mijn oude schoenen met mijn oude steunzolen weer aan. Maar een pijntje wat je in 2 weken heb opgebouwd is niet in 1 dag verdwenen. Niet zeuren, alles kumt good.

Ik heb nog kabeljauw in de diepvries liggen en ik haal deze eruit om te ontdooien voor vanavond . Deze vis kan later gemarineerd worden met de gekochte dressing. Als alles op zijn plek ligt vraagt Herman of ik mee ga voor een kopje koffie buiten de deur, de zon is teruggekeerd en we gaan even weg. We lopen naar ons plein en drinken 2x een kop koffie. De zon verdwijnt achter de gebouwen en we lopen naar Alameda 5 waar we een olorosso drinken en tegen 19.00 zijn we thuis waar ik ga koken. Men herkent ons al, of dat een goed teken is weet ik niet.

Ik snij de kabeljauw in kleinere stukjes en marineer deze in de kant en klare dressing, hij ruikt goed. Ik kook de bimi half gaar en in hetzelfde vocht kook ik de penne. Ik bewaar een beetje van het kookvocht en als alles gaar is gaat alles in de pan terug met een flinke scheut kookroom en 2 flinke lepels van het kookvocht. Ik bak de kabeljauw op hoog vermogen waaraan nog 3 kleine rode pepertjes uit pot zijn toegevoegd en we hebben een heerlijke maaltijd. Onze hut ruikt geweldig naar al deze geuren, we drinken er een goed glas Spaanse rode wijn bij.

We zien op tv dat het overal bar en boos qua weersomstandigheden, sneeuw in Spanje tot aan Malaga toe. Wij hebben tot nu toe geluk met het weer, het was vandaag maar 12 graden maar we hebben buiten kunnen zitten in de zon. Morgen komt er regen maar dat zien we morgen wel weer. Ik heb wel de wekker moeten instellen op dinsdag en donderdag 09.30. Op deze ochtenden hebben we onze Spaanse les om 11.30 tot 13.30. Na deze les gaan we al happend terug naar huis. We zijn dan midden in de stad en het is o zo leuk om al happend in de middag erop uit te gaan, plus we moeten al het geleerde in de praktijk brengen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Dos Hermanas

Annette

Elke winter vertrek ik voor een paar maanden naar Sevilla. Sinds 2022 reis ik na 2 of 3 maanden aanwezig te zijn geweest in Sevilla door naar een andere plaats in Spanje. Ik ben een hobbykok en probeer de buitenlandse gerechten die ik geproefd heb thuis na te maken met een stukje eigen inbreng. Een aantal jaren geleden heb ik een kookboekje geschreven " Stressvrij koken op 2 pitten".

Actief sinds 21 Maart 2017
Verslag gelezen: 200
Totaal aantal bezoekers 171348

Voorgaande reizen:

17 December 2023 - 18 Februari 2024

Devroompjesgaannaarsevilla

18 December 2022 - 18 Maart 2023

devroompjesgaannaarsevilla

31 Augustus 2022 - 18 September 2022

Devroompjesgaannaarthailand

17 December 2021 - 15 April 2022

Devroompjesgaannaarsevilla

Landen bezocht: