Devroompjesgaannaarsevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Annette Vroomen - WaarBenJij.nu Devroompjesgaannaarsevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Annette Vroomen - WaarBenJij.nu

Devroompjesgaannaarsevilla

Door: Annette

Blijf op de hoogte en volg Annette

03 April 2017 | Spanje, Sevilla

Maandag 3 april
Samen met Herman naar de mercado gelopen en inkopen gedaan voor het avondmaal. Ook vandaag word ik door manlief eraan herinnerd dat we per dag onze boodschappen inslaan. Voor alle kookgekken onder ons, de supermarkt is voorzien van verse vis, vers vlees, de iberico hammen liggen klaar om gesneden te worden. Maar goed, ik heb een briefje gemaakt en daar staan andere dingen op.
We beginnen bij de vis, ik zie merluza. Deze ligt in grote stukken klaar en je kunt allen een heel stuk kopen. De verkoopster maakt er mooie moten van en de dunne stukjes gaan mee in een zak zodat je daar eventueel een bouillon van kunt trekken. Een kilo merluza voor 6,95. Dan neem ik een netje mosselen. En dan zijn de ingrediënten voor onze maaltijd. Ik koop een setje kant en klare rijst. 2 ronde kuipjes die genoeg zijn voor 2 personen. Ik heb deze kuipjes vorig jaar ook gebruikt in Sevilla en ook op onze reis naar down under. In Maastricht staan ze ook in mijn voorraad kast. Ze zijn er in verschillende rijstsoorten te koop.

Ik stop een hele grote rode paprika, courgette en knoflook in mijn winkelwagentje. Dit worden de ingrediënten voor door de rijst. Van alles een beetje fijn snijden en kort bakken in olijfolie De knoflook hak ik in stukjes en die frituur ik apart en wordt als laatste toegevoegd aan het gerecht. De vis bak ik kort om en om met een paar plakjes citroen. De restjes van de vis breng ik aan de kook en zeef de bouillon en daar kook ik later de mosselen in. De overgebleven bouillon wordt morgen een bouillabaisse.

Ook heb ik kleine blikjes gegrilde rode paprika’s gekocht en 3 blikjes ansjovis. Dit wordt een verrukkelijk sausje waar je heel veel gerechten mee kunt oppeppen. In een la van de keuken ligt een blender en die heb ik hiervoor nodig.
1 blikje paprika waarvan je het vocht hebt afgegoten overdoen in een schaal, daar een blikje ansjovis zonder de olie erbij doen, 2 fijn gesneden knoflookteentjes en 10 olijven. Dit alles goed pureren en je hebt een prachtig paprikasausje. Zet dit weg in een afsluitbaar potje. Dit is een smaakmaker voor bij de rijst, als smeersel op stokbrood, een oppepper door de groenten etc etc.

Terwijl ik dit alles noteer op mijn tablet zit ik op ons terras met een kopje koffie gezet door Herman en natuurlijk in de zon.

Tegen 17.00 gaan we even een blokje om en drinken een tinto de verano op plein Hercules. We gaan hierna naar huis en ik maak mijn gerecht zoals hier boven is beschreven. Herman dekt de tafel op het terras en ik kom met de pan naar boven. Alles is goed gelukt en er staat nu een bouillon in de koeling voor de bouillabaisse voor morgen. Wanneer na 21.30 de zon zo goed als weg is gaan we nog even een bakkie doen op een pleintje vlakbij. Tegen 23.30 zijn we thuis en dit was het voor vandaag.

  • 04 April 2017 - 08:27

    Margreet:

    het is nog maar nèt 8 uur...maar ik heb nu al zin om te koken :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annette

Elke winter vertrek ik voor een paar maanden naar Sevilla. Sinds 2022 reis ik na 2 of 3 maanden aanwezig te zijn geweest in Sevilla door naar een andere plaats in Spanje. Ik ben een hobbykok en probeer de buitenlandse gerechten die ik geproefd heb thuis na te maken met een stukje eigen inbreng. Een aantal jaren geleden heb ik een kookboekje geschreven " Stressvrij koken op 2 pitten".

Actief sinds 21 Maart 2017
Verslag gelezen: 392
Totaal aantal bezoekers 171628

Voorgaande reizen:

17 December 2023 - 18 Februari 2024

Devroompjesgaannaarsevilla

18 December 2022 - 18 Maart 2023

devroompjesgaannaarsevilla

31 Augustus 2022 - 18 September 2022

Devroompjesgaannaarthailand

17 December 2021 - 15 April 2022

Devroompjesgaannaarsevilla

Landen bezocht: