devroompjesgaannaarsevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Annette Vroomen - WaarBenJij.nu devroompjesgaannaarsevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Annette Vroomen - WaarBenJij.nu

devroompjesgaannaarsevilla

Door: Annette Vroomen

Blijf op de hoogte en volg Annette

25 December 2018 | Spanje, Sevilla

Maandag 24 december

Nog even een paar laatste boodschappen doen. Er is niet veel nodig maar ik wil graag nog een paar grote garnalen scoren. Deze zijn voor kerstavond. Het gerecht zit al in mijn hoofd.

Bij supermercado MAS waren geen verse pepertjes voorradig of ze hebben deze helemaal niet. Ik zoek bij de conserven, soms zijn er pepertjes op water in pot. Helaas, dat gaat ook niet lukken.
De Carabinero garnalen liggen in mijn mandje en een blikje kaviaar. De tonijn ligt al te wachten in mijn koeling en zo ook de kokkels. Mijn eigen tomatensalade uit mijn kookboekje maak ik vanavond als bijgerecht. Een groot stokbrood waar ik een paar sneetjes besmeer met een krab paté met daarboven op de Kaviaar. Maar ik moet rode pepertjes hebben voor mijn kokkels.

Dus ik ga even alleen naar de supermercado van El corte Ingles. In deze winkel moet ik echt alleen die producten kopen die ik nodig heb want deze supermarkt is een grote delicatessenwinkel en druk dat het daar is.

Rijen met mensen voor de visafdeling, vers vlees, de Ibericohammen in alle prijsklasses. Ik heb gelukkig alles al in huis. En dan vind ik verse pepertjes, nog een bakje verse dille en ik loop terug naar huis.
Even een plan van aanpak maken, ik heb een vol bakje met gele en rode pepers. Die wil ik graag in reepjes gaan snijden en dan invriezen zodat ik nooit misgrijp. Daarna trek ik plastic wegwerphandschoenen aan en snij de helft van de pepers in dunne reepjes en de overige pepers in grove stukken. Een plastic zak met sluiting en ik vries de pepertjes in. 2 grote bollen knoflook maak ik schoon en snij deze heel erg fijn. Dit alles met handschoenen aan want je kunt je vingers verbranden als je teveel knoflook en pepertjes in een keer schoonmaakt.

Dan een bodempje olie in de pan en de knoflookjes uitbakken. Afgieten in de pot door een zeef. De olie laten afkoelen en later de gebakken knoflookjes erbij doen. Potje afsluiten en bewaren. Dit blijft enkele weken goed buiten de koeling maar ik bewaar dit in de koelkast. Ik ben zover klaar en we gaan er nog een paar uurtjes op uit. Even wat lopen en naar al die winkelende mensen kijken die haast hebben met het verzamelen van hun kerstinkopen. We zitten nog een paar uurtjes op Plein Alameda en tegen 17.00 lopen we naar huis. Alle terrassen zijn opgeruimd en het is aardig stil op straat. Ik ga beginnen met de voorbereiding voor ons kerstavond maal.

Een klein bordje Iberico ham, in mijn pan zit nog een heel klein restje olie met knoflooksmaak en dit doe ik over de ham met een beetje peper. Mijn tomatensalade staat klaar op tafel. In een hete koekenpan doe ik de knoflook met paprikastukjes en een paar ringetjes rode peper. Wanneer dit alles goed is aangebakken doe ik daar 300 gr kokkels bij. Op hoog vermogen bak ik deze totdat de schelpjes geopend zijn. Dan een klein scheutje sherry erbij, dit nog even laten doorkoken zodat de alcohol uit de sherry is verdwenen en dan de inhoud van de pan overdoen in een kom. Een stukje stokbrood erbij en gerecht nummer 2 is geslaagd.

Nummer 3 is de tonijn. Ik heb een dik stuk afgesneden van ruim 3 cm dik en 10 cm lang. De tonijn haal ik door gedroogde zeekraal, deze is een beetje ziltig van smaak en daardoor hoeft er geen zout aan te pas te komen. Ik bak de tonijn in een bloedhete grillpan snel om en om. Het is de bedoeling dat er een korstje om de tonijn komt maar dat de binnenkant van de tonijn rood blijft. Een dressing van mayonaise met een paar cm korianderpasta uit de tube en 1 theelepel Indiase viskruiden. Deze dressing smeer ik uit over een plat groot bord en daarop komt de tonijn te liggen waarop ik een paar gefruite knoflookjes heb gelegd. Met dit gerecht kan ik niet meer stuk bij mijn echtgenoot. Wanneer we dit gerecht op een menukaart zien staan dan wordt dit altijd genuttigd door ons. Maar deze keer is mijn bereiding de beste.

Gerecht nummer 4, dat zijn de Carabinero garnalen. Deze hebben we afgelopen jaar in een restaurant gegeten. Ze zijn dieprood van kleur en ontzettend mals. Ik haal het pantser ervan af en laat de kop en staart eraan zitten. 6 stuks heb ik gekocht maar vandaag eten we er maar 2. De overige 4 zijn voor Kerstdag. De garnalen bak ik op hoog vermogen. Er wordt niets aan zout of kruiden toegevoegd maar de garnalen worden afgeblust met Anis Dulce. Een likeur die we in Utrera hebben gekocht en daar ook wordt gemaakt. Een heerlijke anijssmaak die perfect combineert bij de garnalen. De likeur een beetje laten inkoken zodat hij stroperig wordt. Ook voor dit gerecht kan ik niet meer stuk. Ik mag weer een dag langer blijven.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annette

Elke winter vertrek ik voor een paar maanden naar Sevilla. Sinds 2022 reis ik na 2 of 3 maanden aanwezig te zijn geweest in Sevilla door naar een andere plaats in Spanje. Ik ben een hobbykok en probeer de buitenlandse gerechten die ik geproefd heb thuis na te maken met een stukje eigen inbreng. Een aantal jaren geleden heb ik een kookboekje geschreven " Stressvrij koken op 2 pitten".

Actief sinds 21 Maart 2017
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 170985

Voorgaande reizen:

17 December 2023 - 18 Februari 2024

Devroompjesgaannaarsevilla

18 December 2022 - 18 Maart 2023

devroompjesgaannaarsevilla

31 Augustus 2022 - 18 September 2022

Devroompjesgaannaarthailand

17 December 2021 - 15 April 2022

Devroompjesgaannaarsevilla

Landen bezocht: