devroompjesgaannaarsevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Annette Vroomen - WaarBenJij.nu devroompjesgaannaarsevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Annette Vroomen - WaarBenJij.nu

devroompjesgaannaarsevilla

Door: Annette Vroomen

Blijf op de hoogte en volg Annette

19 Februari 2018 | Spanje, Sevilla

Even een paar kleine boodschapjes doen, en……………….ik heb zin in een coupe ijs. Ik heb dit nog niet gegeten, telkens kwam er wat tussen. Koffie bonbom bij Eureka, geld pinnen op de calle de Feria en een heladaria vinden.
Dat is een ander verhaal, we lopen en lopen en we hebben er wel een op internet gevonden maar we vinden de ijszaak niet in werkelijkheid. Het is 32 graden in de zon en ik heb nu wel heel veel zin in een coupe, ik zie hem al helemaal voor me. Een groot glas met bolletjes chocolade ijs en nog een ander smaakje erbij met een heerlijke caramelsaus.

Ik kijk even op de gsm van Herman waar hij dan die ijszaak heeft gezien en ik zie dat we verkeerd lopen. We moeten achter de Mercado zijn en niet in de straat zelf. Aha, en dan zitten we goed en ja hoor, GESLOTEN. Dat heb ik weer, maar ik ben niet voor een gat te vangen, dan gaan we naar de supermarkt en we doen ons boodschapjes en we nemen daar een bak ijs mee. Prima, ik heb keuze uit 2 soorten ijs, dan wordt het vanille met caramel.
Nu nog een sausje erbij, dat had ik gedacht. Geen sausjes, ik ga kijken of er een klein blikje gecondenseerde melk is dan kan ik mijn eigen saus maken door het blikje 1 ½ uur in zacht kokend water te zetten maar ook dat gaat niet door. Dan wordt het een heel gezond ijsje, 3 bolletjes in een schaaltje en verder niets.

Als we thuis zijn, het is maar 5 minuten lopen vanaf het plein naar onze hut is het ijs goed schepbaar, 3 bolletjes ieder en we genieten in de zon op ons terras. We zetten de tuintafel onder ons rieten afdakje want het wordt een beetje te warm onder mijn voeten.
Ik heb een kookmagazine gekocht (daar heb ik nu eenmaal een tik voor) en ik blader deze door. De moeilijke woorden die ik niet kan ontleden uit het gerecht zoek ik op. Er staan heerlijke ovengerechten in maar ik heb geen oven. Ik kan een bruin korstje op een gerecht niet op een andere manier bedenken om dit voor elkaar te krijgen of ik moet een brander kopen, had ik nu 2 maanden geleden toch maar een oven gekocht.

Tegen 18.00 ga ik beginnen aan ons avondeten. Ik maak een curry (daar loop ik al weken mee in mijn hoofd) maar ik heb helaas niet alle ingrediënten hiervoor kunnen vinden. Ik heb wel een blik dikke kokosmelk kunnen vinden en die heb ik nodig.

Ik snij een ½ rode paprika in blokjes en bak deze aan. Eigenlijk moet er ook een uitje bij, maar ik begin altijd zo te huilen van die dingen, mijn mascara loopt dan uit en ik heb uren later nog rode ogen. In NL heb ik een duikbril in de keukenkast liggen en als ik uien ga snijden dan zet ik deze duikbril op, zonder snorkel want ik kan dan gewoon door mijn mond ademen, ben dan niet onder water maar gewoon aan mijn aanrecht. Ik heb me nog nooit bekeken in de spiegel hoe dit eruit ziet maar ik blijf droge ogen houden en dat is het voornaamste. Nu heb ik hier in Sevilla geen duikbril bij mij, heb ik hier ook niet nodig. Een tijdje geleden heb ik bij onze buurman een duikbril met snorkel zien liggen op hun tuintafel maar om nu te vragen of ik deze mag lenen voor het snijden van uien? Nee, dat ga ik niet doen. Deze curry bevat vandaag geen uien.

Als de paprika is aangebakken voeg ik daar 2 geraspte tomaten aan toe en 4 geraspte teentjes knoflook, 1 flinke eetlepel van mijn turks mengsel: gemalen zwarte peper, zoete paprikapoeder, kaneel, nootmuskaat, gemalen kardemom, korianderpoeder, gemberpoeder en currypoeder, gedroogde munt. Dit bak ik even mee zodat de geuren vrij komen. Ook nog een ½ lepel gerookte paprika poeder, 3 kleine chilipepertjes die ik op water heb staan. Dan nog 3 cm gemberpasta uit de tube en 3cm korianderpasta uit de tube ( deze zijn in grote supermarkten te koop, overal in de wereld) dan voeg ik de kokosmelk toe en een half verkruimeld bouillonblokje. Dit alles even laten pruttelen. Wanneer alles goed op smaak is dan doe ik de saus in de blender zodat de paprika etc mooi vermalen is. Een courgette in blokjes snijden en kort aanbakken en dan bij de saus doen. Een bakje kant en klare basmati rijst warm maken.

Mijn hele mooie dunne kipfiletlapjes (met dank aan de mevrouw van de kippenkraam) beleg ik met een plakje ingelegde aubergine (die heb ik zaterdag op de grilplaat gebakken en in olijfolie weggezet met gefrituurde knoflookschijfjes) ik rol de filet op met binnenin de aubergine en bak deze. Toen ik de aubergine afgelopen vrijdag ging kopen bij het groentevrouwtje was ik weer helemaal kwijt hoe ik dit moest uitspreken: berenjena. Ik krijg het niet voor elkaar, dan roep ik de Nederlandse benaming maar die snapt ze helemaal niet. Naast mij staat een man en die wil me graag helpen maar dit gaat niet lukken. Ik laat het hier maar bij maar dan komt mijn redder in nood, Herman genaamd, hij weet precies hoe dit woord moet worden uitgesproken en ik heb mijn aubergine. En als je het me nu vraagt dan spreek ik het weer verkeerd uit. Dat ding blijft niet hangen bij mij.

Verder met mijn avonddis, wanneer de kip lekker ligt te pruttelen wil ik heel graag warme borden maar hoe? Dan bedenk ik de oplossing, een bord op de koekenpan leggen en als dat bord warm is dan haal ik deze eraf en dan het tweede bord en het warme bord er weer boven op. Het is leuk om met een beetje kookgerei oplossingen te bedenken voor mijn probleempjes. Ook dit gaat straks mee in mijn nog te schrijven kookboek. Ik heb nog een hele mooie grote meloen gescoord vanmiddag en samen met een aantal aardbeitjes heb ik een gezond dessert.

We zitten buiten te eten, ondertussen is de zon gezakt en de temperatuur aangenaam. Onze Spaanse buurman is terug van Cádiz waar hij carnaval heeft gevierd en tokkelt zachtjes op zijn gitaar buiten op zijn terras en voor ons goed hoorbaar. Ik heb niets meer te wensen, alles is perfect.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annette

Elke winter vertrek ik voor een paar maanden naar Sevilla. Sinds 2022 reis ik na 2 of 3 maanden aanwezig te zijn geweest in Sevilla door naar een andere plaats in Spanje. Ik ben een hobbykok en probeer de buitenlandse gerechten die ik geproefd heb thuis na te maken met een stukje eigen inbreng. Een aantal jaren geleden heb ik een kookboekje geschreven " Stressvrij koken op 2 pitten".

Actief sinds 21 Maart 2017
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 171021

Voorgaande reizen:

17 December 2023 - 18 Februari 2024

Devroompjesgaannaarsevilla

18 December 2022 - 18 Maart 2023

devroompjesgaannaarsevilla

31 Augustus 2022 - 18 September 2022

Devroompjesgaannaarthailand

17 December 2021 - 15 April 2022

Devroompjesgaannaarsevilla

Landen bezocht: