devroompjesgaannaarsevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Annette Vroomen - WaarBenJij.nu devroompjesgaannaarsevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Annette Vroomen - WaarBenJij.nu

devroompjesgaannaarsevilla

Door: Annette Vroomen

Blijf op de hoogte en volg Annette

18 December 2017 | Spanje, Sevilla

December, Sevilla
De trein richting Eindhoven, Herman heeft een nieuw tablet en al snel komen er allerlei vreemde geluiden te voorschijn die ook nog qua geluidsniveau erg hard staan. Een meisje wat naast hem zit kijkt al eens zijn richting uit en ik die tegenover hem zit weet niet wat hij aan het doen is. Ik hoor bubbel geluiden. Ik vraag of het geluid wat zachter kan maar dat lukt niet met die filmpjes die hij aan het bekijken is.

Wat ben je aan het doen? Dat zijn onderwaterfilmpjes van onze zoon die ergens anders op de wereld aan het duiken is, aha vandaar die bubbel geluiden. Een dame achter hem kijkt ook al eens om het hoekje en merkt op dat er wel erg vreemde geluiden te horen zijn. Ik hou mijn hand voor mijn mond want anders gier ik het uit.

Er staat een hele lange rij op het vliegveld in Eindhoven, er schijnt een akkefietjes geweest te zijn maar dat is inmiddels opgelost en iedereen wil zo vlug mogelijk door de controle. Ik denk na wat er allemaal in mijn handbagage zit maar dat is allemaal oké. Herman heeft zijn handbagage gevuld met een laptop, 2 tablet’s en een wirwar aan kabels voor deze apparatuur. Hij haalt alles uit zijn koffertje en denkt daarbij alles gehad te hebben. Maar deze keer ben ik het niet maar Herman die iets in zijn koffertje heeft zitten wat niet geheel duidelijk is. De koffer wordt apart genomen en de controleur komt vragen wat er achter een rits zit? Tja, dat is tablet nummer 2 die hij vergeten was om die eruit te halen. Probleem opgelost.

De vlucht vertrekt 10 minuten later als gepland omdat een echtpaar een veel te grote koffer heeft meegenomen voor aan boord. Dit wordt een hele discussie maar uiteindelijk wordt die koffer meegenomen en dat kost 10 minuten. We landen wel op tijd in Sevilla. Het heeft geregend maar als wij geland zijn is het droog. Een zwoele wind strijkt langs ons lichaam, ja, dit was ons doel. Een paar maanden het vieze, natte, koude Nederland ontvluchten. We bellen ons contactpersoon op die ons staat op te wachten bij het appartement en vertellen hem dat we een taxi nemen en binnen een half uur daar zullen zijn.

De contactpersoon heeft voor ons de verwarming al aangezet op 25 graden, daar komen wij binnen, winterjas, dikke trui 2 grote koffers van 20 kilo, handbagage van 10 kilo, handtas en dan 2 hoog met de trap omhoog, voordeur open en dan 25 graden. Mijn god, ik ontplof zowat, het zweet stroomt alle kanten op. Na 10 minuten is onze contactpersoon vertrokken en lopen we alles na. Het appartement is niet zo groot maar heeft wel een heel groot balkon op zuid/west en daar was het ons om te doen. Het complex ligt een straatlengte lopen vanaf Alameda de Hercules. Ons favoriete deel van Sevilla. Midden tussen de bewoners, ons appartement bevind zich achter een traliewerk en via die poort komen we op een binnenplein met fonteintje. Hieraan liggen een aantal appartementen.

Ik heb de weersvooruitzichten voor de komende 3 maanden bekeken en daar komen maar een paar regenbuitjes op voor en voor de rest strakblauwe lucht met temperaturen tussen de 15/20 graden. Yes, hier komen we voor. Ik print deze uitslag uit en hang deze aan de voordeur en ik duld geen tegenspraak van de nieuwslezer dat het weer anders gaat worden.

De volgende dag gaan we even wat zaken afhandelen bij het agentschap en dan op zoek naar een Chinese winkel, die verkopen werkelijk alles. We willen graag een boodschappenkarretje aanschaffen, en ja hoor zij verkopen het. Nog wat dubbele stekkers voor al die wirwar aan kabels. Een groot hakmes, want ja, het is weer zover, er ligt van alles in de bestek lade maar geen groot mes. Een keukenschort was ook niet aanwezig en die heb ik toch echt nodig. En ik vind een elektrische plaatgril. We zoeken nog naar een eenpersoons dekbed want we hebben een bed van 1.40 breed met een groot dekbed en dat is niet zo bevorderlijk voor ons, ik ben een draaitol. Maar helaas ze verkopen geen dekbedden. We proberen het een paar nachten uit en als er problemen komen dan gaan we even naar Ikea voor een eenpersoons dekbed. Herman heeft uitgezocht dat we met de bus ruim 2 uur onderweg zijn naar Ikea. We kunnen een fiets huren dan zijn we binnen no time bij Ikea maar ik weet niet hoe ik dat dekbed in een klein mandje voor aan het stuur moet proppen. We wachten een paar nachten af en als ik een keer uit bed gezet wordt door Herman dan gaan we naar Ikea.

Tot zover heb ik alles wat ik denk nodig te hebben, we brengen die spullen naar ons hutje en we gaan naar de supermarkt.
Ik bestel wat vleeswaren in de Spaanse taal en het gaat me redelijk goed af. Tenminste ze verstaan mij en ik krijg waar ik om gevraagd heb. De komende 2 dagen eten we buiten de deur en vanaf maandag ga ik het weer zelf doen. Ook hier hebben we weer 2 kookpitjes net zoals in de camper die we altijd huren als we erop uit gaan. Dus ik kan mijn brouwsels weer noteren voor mijn nog te schrijven kookboek.

De eerste ingrediënten die ik al in huis heb zijn: 3 kleine blikjes geroosterde paprika’s, 3 kleine blikjes ansjovis en 3 kleine blikjes olijven. Van elk 1 blikje zonder het vocht in een blender doen en een paar teentjes knoflook en dit fijn malen. Dit is hier in Spanje mijn basis voor veel gerechten. Hiermee maak ik vlees of visgerechten mee op smaak, ook op geroosterd brood is dit een mooie spread. Ik berg dit op in een glazen kommetje wat ik afdek met folie. Meestal gebruik ik hiervoor een leeg glazen potje waar het een en ander heeft ingezeten maar zover ben ik nog niet.

Vandaag inkopen gedaan bij een andere supermercado maar dat was niet de grote supermarkt die ik bedoelde. We gaan terug naar de supermercado van gisteren, daar koop ik varkenshaas iberico. Deze moet ik nog schoonmaken maar ik haal niet al het vet weg.
Vanavond maak ik zelf tapas hapjes. Intussen heb ik hele mooie grote verse gamba’s gescoord, we staan heel moeilijk te doen bij de visboer, 500 gram is genoeg voor ons maar ze begrijpt onze vertaling niet, het is o zo simpel, medio kilo. Kumt good zoals ze dat in Maastricht zeggen.

Wanneer we weer terug zijn in onze hut haal ik het pantser vanaf de staart tot aan het kopje weg zodat ik deze kan grillen op de grillplaat. Mijn paprikamengsel is klaar en daar gaat straks een grote eetlepel door een beetje mayonaise heen en dat is mijn saus voor de gekookte aardappel blokjes die ik ga bakken. Mijn eigen patatas bravas. Ook heb ik de chorizo die ik vandaag bij de slager gehaald heb fijn gesneden, deze is heel zacht. Meer een gehakt mengsel als je het vel eraf haalt maar dat is precies goed voor mijn gerecht. Ik heb grote witte champignons en die doe ik in een diepvrieszakje met sluiting en daarbij de fijngesneden chorizo en wat olijfolie. Dit zet ik weg totdat ik het ga gebruiken.Ik vind dit de meest ideale manier om ingrediënten te marineren.

De champignons worden kort gebakken in een koekenpan. Ook de varkenshaas staat in een marinade van olijfolie, knoflook en mijn eigen kruidenmengsel [een turks kruidenmengsel, mijn eigen culinaire toevoeging aan de spaanse].

Ik heb gedroogde tonijn in dunne plakjes gesneden en deze serveer ik op brood die ik in de tooster rooster.
Alles staat klaar voor een gezellige avond thuis. Kaarsjes gekocht en het enige wat we niet in huis hebben is een aansteker. Dus Herman gaat er weer op uit, zoekt op google naar een Chinese winkel in de nabijheid van ons appartement en gaat weer de deur uit. Weer 34 traptreden naar beneden en weer omhoog. Wij gaan heel wat bewegen de komende tijd.

  • 18 December 2017 - 21:53

    Ria Van Gestel:

    Leuk om al je verhalen weer te volgen.Ga zo door. je Moeder

  • 19 December 2017 - 08:20

    Margreet:

    heerlijk om je verhalen te volgen Annette...en je kooktips zijn om 8u 's ochtends al om te watertanden...haha
    Maak ons maar jaloers...15-20 graden....hier ook, maar dan wel binnen ;-)

  • 19 December 2017 - 08:43

    Ellen:

    Heerlijk!!!!!!!!! Geniet ervan en hou ons op de hoogte van jullie avonturen. Het is altijd super leuk om jouw reisverslagen te lezen!

  • 19 December 2017 - 15:48

    Tineke:

    Het klinkt allemaal heel gezellig en smakelijk! Lekker temperatuurtje, met een mooi terras. Kijk uit naar je volgende verslag

  • 19 December 2017 - 20:28

    Desiree:

    Leuk om weer te lezen!! Na vannacht dus alvast fietsroute naar Ikea uitzoeken!;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annette

Elke winter vertrek ik voor een paar maanden naar Sevilla. Sinds 2022 reis ik na 2 of 3 maanden aanwezig te zijn geweest in Sevilla door naar een andere plaats in Spanje. Ik ben een hobbykok en probeer de buitenlandse gerechten die ik geproefd heb thuis na te maken met een stukje eigen inbreng. Een aantal jaren geleden heb ik een kookboekje geschreven " Stressvrij koken op 2 pitten".

Actief sinds 21 Maart 2017
Verslag gelezen: 422
Totaal aantal bezoekers 171323

Voorgaande reizen:

17 December 2023 - 18 Februari 2024

Devroompjesgaannaarsevilla

18 December 2022 - 18 Maart 2023

devroompjesgaannaarsevilla

31 Augustus 2022 - 18 September 2022

Devroompjesgaannaarthailand

17 December 2021 - 15 April 2022

Devroompjesgaannaarsevilla

Landen bezocht: