Sevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Annette Vroomen - WaarBenJij.nu Sevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Annette Vroomen - WaarBenJij.nu

Sevilla

Door: Annette

Blijf op de hoogte en volg Annette

28 Januari 2024 | Spanje, Sevilla

Waarom is er geen rook alarm in dit appartement? Het had me geholpen tijdens het niet uitschakelen van de inductieplaat waarop een pan met olie stond te walmen. Het is een open keuken maar tijdens het eten zitten we allebei met onze rug richting de keuken. Om de een of andere reden keek ik even om en rondom het fornuis hing al een rook nevel. Shit de olie was mijn uitstoot, manlief had ook niets in de gaten maar de rook vermederde zich snel.

Voorzichtig de pan verschoven, deur open gezet en weer verder met ons avondmaal. Dit is nu de derde keer dat dit me overkomt, in Nederland heb ik een rook alarm en wordt daardoor gewaarschuwd maar hier hangt niets.

We hebben nog een tijdje in de rook gezeten voordat alles was weggetrokken.

Al een paar weken werkt mijn polsbandje bij Forus de sportschool niet meer, met dit armbandje open ik zelfstandig het poortje en nu roep ik, " senora, puedes abrir" , niet teveel woorden want anders snap ik zelf niet meer wat ik gezegd heb. Ze begrijpt mij goed, er zijn drie medewerkers en twee doen zonder problemen het poortje open maar één medewerker wil graag weten waarom het niet werkt en na de zoveelste keer wil ze mijn polsbandje beter bekijken. Intussen is mijn paspoort gescand en heb ik dit op mijn smartphone gezet zodat ze mijn gegevens kan zien waaronder ik geregistreerd sta. Na mijn uurtje zwemmen wilde ze alles checken maar haar Engels is niet zo goed en zo schuift ze mij door naar haar collega. Die controleert alles in de computer, neemt weer opnieuw mijn vinger afdrukken op het display en nu moet alles weer in orde zijn.

Ik ben benieuwd volgende week. Bij het zwembad zat een badmeester en die zag eruit als een dood vogeltje. Die heeft een zware nacht gehad bedenk ik zelf. Hij hangt onderuit op een stoel, aan een stuk gapen en zijn ogen zijn meer dicht dan open. Ik weet hoe de jeugd zich vermaakt in de avond vanaf donderdagavond tot zondagavond. Op ons plein, zakken vol met drank, muziek en met een grote groep geluid maken en gedurende de nacht tot in de vroege uurtjes lopen ze onder ons slaapkamer raam door. Ik begrijp hoe de badmeester zich voelt maar er komt aflossing. Volgens mij heeft hij om hulp gebeld, in een keer kijkt hij weer blij en hij wijst naar zijn mond en wrijft dan over zijn buik richting de medewerker. Aha, of hij heeft honger en moet er even tussenuit of hij is misselijk van een maaltijd van de dag ervoor en daardoor oogt hij niet fris. Waarom hij uitgebreid zijn klokkenspel door zijn bermuda betast kan ik niet verklaren.

Na een flinke stadswandeling sla ik onverwacht een andere straat in en op de hoek zie ik een nieuwe kaaswinkel. Even kijken roep ik naar manlief want ik ben al een tijdje op zoek naar een stukje payoyo kaas. Kaas van geitenmelk en daar ben ik verslaafd aan. Als ik om die kaas vraag wijst hij mij zeven verschillende soorten smaken aan. En dan wordt het moeilijk, maar een stukje Azul en nog een oud kaasje hebben mijn voorkeur. Ondertussen zeg ik tegen manlief dat dit een verkoper is die ook in de mercado op de Feria heeft gewerkt, manlief is niet zo goed in gezichten en herkent hem niet meer. Vraag eens of hij daar gewerkt heeft, moeizame zinnen leg ik bij manlief neer en ja hoor hij is het. Achteraf blijkt dat ze twee winkels hebben maar deze is mooier.

Wanneer hij de kaas heeft afgesneden vraagt hij in het Spaans of ik.........ik begrijp de zin niet en hij ziet dat, hij maakt wat vreemde geluiden en bewegingen en ik zeg ja doe maar. Zo doe ik het meestal, ja zeggen en als de andere partij vreemd op kijkt dan is het niet goed maar hij kijkt blij.

Mijn kaas wordt geseald en daar ben ik weer blij mee.

Een maand geleden heb ik een restaurant besproken, zij hebben een lange wachttijd en wil je hier eten en ben je maar een paar dagen in Sevilla dan moet je dit al vanuit Nederland regelen. Wij hadden en hebben nog steeds tijd genoeg en nu zijn we aan de beurt. Restaurant Basque aan Plaza de la Magdalena. We denken de weg uit ons hoofd te kennen maar we komen verkeerd uit. Ondertussen komen we langs Ratatouille de cheesecake winkel en de rij is nu nog nog langer en gaat zelfs de hoek om. Het Is te gek voor woorden maar hier gaan mensen in een rij staan voor een cakeje. Het is vooral jeugd die hier staat.

Maar wij gaan naar Basque en uiteindelijk dankzij Google Maps komen we op tijd aan. Een zeven gangen menu bestellen we tenminste dat dacht ik maar volgens manlief wees ik het tien gangen menu aan.

We komen er niet achter en laten het zo, het zijn hele kleine hapjes en dat moet geen probleem zijn. De serveerster ratelt nog een verhaaltje af en ik versta het woord mushrooms en dat die zo lekker zijn. Ik knik ja en achteraf was het een extra gerecht en hadden we niet het tiengangen menu maar zijn we toch gegaan voor de zeven gangen en dat werden er acht door de mushrooms. Noodles van mushrooms en zoals ik het kon zien en proeven was dit een gerecht van enoki mushrooms maar als ik die vraag voorleg krijg ik een heel verhaal waar ik geen kaas van kon maken. We laten het zo, het was een geweldige ervaring om eens in een hoger segment te eten. Even niet de normale gangbare gerechten die we overal tegenkomen maar net even iets anders.

Straks zien we Mister Pulpo met eega, vrienden uit Maastricht die al een maand globetrotteren door Cadiz en omgeving. Zij vliegen morgen terug en straks brengen we een aantal uurtjes met elkaar door. Het restaurant is al gereserveerd, we zijn klaar voor hen.


  • 28 Januari 2024 - 15:08

    Manlief:

    Als je op een menukaart ziet staan ""Vis van de dag", dan denk toch dat dat het hoofdgerecht is en een hele vis van tenminste 20-30cm zal zijn. Daar had ik wel zin in. Dus bestel na de eerste 5 voorgerechten nog maar een glas witte wijn. Nou, aan 2 slokjes had ik genoeg gehad. De "Vis van de dag" bleek 2 sardientjes van elk 4x1cm. te zijn, die we ook nog moesten delen. Ze waren wel lekker. Daarna kwam het echte hoofdgerecht, een lekkere malse biefstuk van de haas, waar ik maar een glas rode wijn bij heb besteld.


  • 28 Januari 2024 - 18:43

    Gerdy :

    Dadelijk samen smullen:)))

    nog ff mijn lippen bijwerken, het tasje pakken dat al weken overal mee naartoe gaat en zelfs ‘niet mag kreuken… want dat is het verjaardagscadeautje voor Annette’’ roep ik telkens zodra mijn man naar het tasje kijkt..

    de verantwoordelijkheid draag ik over 17 minuten over;)

    x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Sevilla

Devroompjesgaannaarsevilla

We zijn er weer, onze achtste overwintering in Sevilla.

Recente Reisverslagen:

20 Februari 2024

Sevilla by Mandy

20 Februari 2024

De laatste foto s

20 Februari 2024

Tot slot

15 Februari 2024

Sevilla

09 Februari 2024

Sevilla
Annette

Elke winter vertrek ik voor een paar maanden naar Sevilla. Sinds 2022 reis ik na 2 of 3 maanden aanwezig te zijn geweest in Sevilla door naar een andere plaats in Spanje. Ik ben een hobbykok en probeer de buitenlandse gerechten die ik geproefd heb thuis na te maken met een stukje eigen inbreng. Een aantal jaren geleden heb ik een kookboekje geschreven " Stressvrij koken op 2 pitten".

Actief sinds 21 Maart 2017
Verslag gelezen: 143
Totaal aantal bezoekers 171842

Voorgaande reizen:

17 December 2023 - 18 Februari 2024

Devroompjesgaannaarsevilla

18 December 2022 - 18 Maart 2023

devroompjesgaannaarsevilla

31 Augustus 2022 - 18 September 2022

Devroompjesgaannaarthailand

17 December 2021 - 15 April 2022

Devroompjesgaannaarsevilla

Landen bezocht: