devroompjesinmaastricht - Reisverslag uit Maastricht, Nederland van Annette Vroomen - WaarBenJij.nu devroompjesinmaastricht - Reisverslag uit Maastricht, Nederland van Annette Vroomen - WaarBenJij.nu

devroompjesinmaastricht

Door: Annette Vroomen

Blijf op de hoogte en volg Annette

12 Juni 2020 | Nederland, Maastricht

Vrijdag 12 juni,

De geest is uit de fles en overgesprongen naar onze waterleiding. De laatste tijd is het wisselend gedurende de dag of er warm water uit de kraan wil komen. We wonen in een appartement uit de jaren '50 maar dat hoeft toch niet te betekenen dat we nog zijn blijven steken qua ontwikkelingen op het gebied van warm water.Tijdens de renovatie een paar jaar geleden is alles vernieuwd.

Een opslagtank op het dak die het water met zonnecollectoren moet verwarmen. Dat warme water gaat van daaruit via allerlei omwegen naar de kelder en dan moet het warme water weer naar boven om ons te voorzien van warm water. Daar zitten waarschijnlijk wat radartjes in de leiding die ons dan even afsluiten of een andere geheime weg nemen die men uit de jaren '50 stiekem heeft laten zitten.

Veel bewoners onder ons en boven ons hebben ook dit probleem, soms wel en soms niet. Het probleem is bekend bij Sherlock Holmes, een organisatie die het probleem mag oplossen maar het is nog niet zo simpel.
Ik heb het verhaal al een paar maal aangehoord. De uitleg is heel erg acceptabel maar het probleem blijft.
Soms is het vervelend maar helemaal als je onder de douche staat en er komt alleen koud water uit de kraan. Je moppert, word boos, gaat nadenken waarom ik?

Maar een antwoord is er nog niet. Op dit moment zijn er ergere problemen op de wereld dus wat stelt het nu voor dat je geen warm water hebt. Afgelopen nacht had ik de oplossing voor mijn probleem, je kunt je ook wassen voor de wastafel met een teiltje koud water, maar je haren wassen met koud water is niet zo geweldig. Willy Wortel schoot door mijn hoofd en kwam met de oplossing.

Ik maak wat water in een pannetje warm en wanneer mijn elleboog de temperatuur nog kan verdragen dan giet ik het water in een smalle, plastic sapkan. Deze heeft een deksel met een schenktuit waardoor ijsklontjes en ander soort onregelmatigheden blijven hangen en zo kan ik dan met een hand mijn haren insoppen en met de andere hand langzaam het water over mijn hoofd schenken zodat het sop weer verdwijnt. Ik kwam opgewekt uit bed.

Ik was voorbereid en ik was zeer teleurgesteld toen de warm waterkraan wel was voorzien van warmte zodat ik gewoon de kraan kon openzetten en mijn haren heb gewassen.

De zon en temperatuur op dit moment doen me denken aan Spanje, het is druk buiten en de drie restaurants waar ik uitzicht op heb zijn al aardig bezet. Heerlijk, je balkondeuren open, reuring in de wijk, de grasmaaier die het grote gazon maait voor het bevrijdingsmonument.

Ik heb een groot verpakking met mondkapjes in huis, we kunnen met de bus naar de stad.
Mijn dag kan niet meer stuk. Vanmiddag naar 't Vrijthof en daar hopelijk een fijne plek vinden onder de bomen en kijken naar alles wat beweegt. Misschien ergens een hapje eten als de herbergier nog een plekje voor ons heeft. En zo zit ik wat te mijmeren. Ik verdiep me nog even in de krant en zie tot mijn ontzetting bij de weerberichten:" Code GEEL". In de namiddag, zo tegen 17.00, onweer, regen en harde windstormen.

Daar gaat mijn zorgvuldig voorbereide tocht naar de stad. Niet even door de winkelramen gluren over aankopen die ik niet nodig heb. Niet even plaatsnemen op een van mijn favoriete terrassen. Een beetje teleurgesteld ruim ik de ontbijtboel af en zie dat er 2 paprika's op eigen kracht de koelkast willen verlaten. Oh, ja die zijn er ook nog.
Ik bedenk meteen dat ik hier mijn paprikaspread van kan maken en leg de paprika's in de oven om ze te garen zodat de schil makkelijk te verwijderen is.
Ik ga verder met andere huishoudelijke zaken totdat ik op een gegeven moment wat ga ruiken wat niet standaard aanwezig is in mijn huis. De paprika's, ik ren naar de keuken en daar liggen de felrode paprika's zwart geblakerd in de oven. Ja, het is me gelukt om die dingen een keer zwart te krijgen. Zo moet je dat doen, gewoon vergeten dat er iets in de oven ligt en mocht het verkeerd aflopen dan krijg je wel een waarschuwing via de rookmelder.
De paprika's gaan in een plastic zak om af te koelen zodat de schil er makkelijk van afgaat maar door de hoge temperatuur smelt er een gat in de zak. Misschien is het beter om terug te gaan naar bed en het opstaan ritueel nog een keer over te doen.

Vandaag met de bus naar de stad? We zien wel hoe de dag verloopt. Ik heb in ieder geval 2 paprika's gered van een langzame dood en nu staat er een verrukkelijke rode paprikaspread in een glanzende glazen pot in de koeling.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Maastricht

Annette

Elke winter vertrek ik voor een paar maanden naar Sevilla. Sinds 2022 reis ik na 2 of 3 maanden aanwezig te zijn geweest in Sevilla door naar een andere plaats in Spanje. Ik ben een hobbykok en probeer de buitenlandse gerechten die ik geproefd heb thuis na te maken met een stukje eigen inbreng. Een aantal jaren geleden heb ik een kookboekje geschreven " Stressvrij koken op 2 pitten".

Actief sinds 21 Maart 2017
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 172511

Voorgaande reizen:

17 December 2023 - 18 Februari 2024

Devroompjesgaannaarsevilla

18 December 2022 - 18 Maart 2023

devroompjesgaannaarsevilla

31 Augustus 2022 - 18 September 2022

Devroompjesgaannaarthailand

17 December 2021 - 15 April 2022

Devroompjesgaannaarsevilla

Landen bezocht: