devroompjesgaannaarsevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Annette Vroomen - WaarBenJij.nu devroompjesgaannaarsevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Annette Vroomen - WaarBenJij.nu

devroompjesgaannaarsevilla

Door: Annette Vroomen

Blijf op de hoogte en volg Annette

22 December 2019 | Spanje, Sevilla

Zondag 22 december,

We zijn een aantal dagen ondergedoken geweest in een mist van regen en stormachtige wind. De regen sloeg alle kanten op, paraplu’s werden omgeklapt en vlogen de lucht in.
Aan de onderkant van ons raamkozijn druppelde de regen binnen. In de gang bij de voordeur en de lift stroomde het water via een plat dakje langs de ramen naar binnen.

Het was dweilen met de kraan open. Ik had er een emmer naast gezet met een vloermop, een omgedraaide octopus met lange dunne slierten die water op zou moeten zuigen.
Ik zeg: ‘die zou moeten opzuigen’. Nou vergeet het maar. We hadden de huishoudster van de eigenaar al naar boven geroepen en zij vertelde in rap Spaans dat ze het door zou geven.
Hij is niet altijd in huis en ze zou hem even bellen. Ook ons agentschap op de hoogte gesteld met wat foto’s waarop een plasje water was te zien. Overal waren overstromingen in Spanje zoals je op tv kon zien en dat plasje water is dan geen calamiteit. Ik heb het zo goed als het ging bijgehouden en meer kon ik niet doen.

En zo zaten we een paar dagen binnen, vrijdag even de regen getrotseerd om een kop koffie te drinken bij bar Rioja, deze ligt bij ons op de hoek. Het was net een film, toeristen in regenponcho’s of iets wat er voor door moest gaan, Aziatische mensen die naar Sevilla komen en denken we hebben daar goed weer en zonder jas op kleine ballerina’s de plassen proberen te ontwijken.
Wij zaten op een barkruk aan het raam en hebben hier een tijdje naar gekeken, een glas witte wijn erbij genomen en een bordje ham. Zo kom je de dag ook door.
En verder zaten we voor de tv, heerlijk onderuit op de bank, de airco op warmtestand 26 gr. die warme lucht gaat eerst naar het plafond en komt dan pas weer beneden en dan moet je stoken.
We zapte tussen de Nederlandse zenders en de Spaanse zenders, dit doen we met ondertiteling zodat we begrijpen wat er gezegd wordt.

De Spaanse kookprogramma’s hebben mijn voorkeur maar op een gegeven moment als ik even mijn aandacht verlegd heb op iets anders dan is de zender plotseling “versprongen” op een andere zender. Ik weet het, soms wordt het mijn lieve echtgenoot een beetje teveel. Als je nu beter zou gaan koken….is zijn antwoord, waarop ik wijselijk mijn mond dicht hou. Je word een beetje melig van dit weer.
De temperatuur is heerlijk maar alles wordt zo klammig binnen en begint muf te ruiken.

Nu had ik al zin in zuurkool voordat ik NL verliet maar het kwam er niet meer van om deze klaar te maken.
Met dit weer is een zuurkoolstampot een verademing, maar waar haal ik zuurkool vandaan. Via facebook zit ik een culinaire pagina die opgezet is door een Belgische dame.
De meeste mensen die lid van deze pagina zijn wonen in Spanje. Ik had daar al wat vragen uitgezet met binnen een paar minuten positieve reacties.
Zodoende kwam er op mijn vraag:” waar koop ik zuurkool”, al snel een reactie. De meeste mensen hadden dezelfde oplossing, ik moet naar een Lidl daar verkopen ze in potten zuurkool. Via googlemaps een Lidl zoeken en waarachtig binnen 1.4 km ligt zo’n winkel.

Gisteren zou het wat minder gaan regenen en we namen ons boodschappenkarretje mee en een paraplu, we liepen via een zeer ingewikkelde route via allerlei kleine smalle straatje en pleintjes naar de Lidl. Deze winkel ligt aan een grote winkelstraat.
Ik vroeg me af, moest dat perse via Rome? Ja, was het antwoord want dan zie je nog eens wat. Oké, maar we gaan straks wel op een normale manier terug.
Ook met buslijn 32, 27 en 10 kun je hier komen. Ik heb een boodschappenbriefje bij maar dat had ik net zo goed thuis kunnen laten. Mijn karretje zit in no-time ram vol met produkten die niet behoren tot de eerste levensbehoefte.
Ik vind een potje kaviaar, een blikje eendenlever en zo nog wat van die producten.
We vinden bij de aanbiedingen een stofzuiger, precies zo een die we graag willen hebben. 20.=, nou dat is geen geld die nemen we mee. Het gaat nu wel een probleem worden, een vol karretje met spullen die we niet nodig hebben, een stofzuiger die er niet in past, een pot zuurkool die ze niet verkopen en een injectiespuit met inhoud voor muggen die achteraf, volgens de beschrijving bedoeld was om een spoor van gelei te leggen voor mieren.

We zijn veel geld kwijt bij de Lidl wat op zich vreemd is want het is daar nooit prijzig. Ik kijk de bon niet na en we gaan buiten op zoek naar een bushalte om terug te rijden want het wordt zo erg moeilijk om met die handel door al die kleine straatjes terug te lopen.
Op 5 minuten afstand zou een bushalte moeten liggen. We komen verschillende haltes tegen maar natuurlijk niet met die nummers.
Dan staan we bij een verkeerde halte die ons buiten Sevilla brengt. Nog wat doorlopen en we vinden de juiste halte.
Ondertussen heb ik het zo heet dat ik mijn dikke vest uitdoe, mijn dunnere vest wat ik daaronder aan heb ook uitdoen.
Herman kijkt mij aan en vraagt of ik me wel helemaal goed voel. Je gaat je toch op straat niet zo staan uitkleden. Ik puf, ik heb het zo warm dat er iets verwijderd moet worden.

Heb je weer een aanval van opvliegers? Nee, natuurlijk niet, het is gewoon te warm voor al die kleren en ik loop met die grote doos waar de stofzuiger inzit. Dan komt de bus en die is gevuld zoals een sardineblikje, we kunnen er nog net bij en wat ben ik blij dat ik een kledingstuk verwijderd heb.

Thuis aangekomen ruim ik de boodschappen op en ga toch nog even naar de supermarkt van El Corte Ingles. Daar ligt een mercado daar lik je je vingers bij af als je een hobbykok bent. Ik heb maar 5.= bij dus een slag slaan zal niet gaan maar ik wil zo graag een blik of pot zuurkool.
10 lange winkelschappen met conserven in blik en pot, in de laatste rij staan produkten die niet typisch Spaans zijn en ja hoor op de onderste plank staat eenzaam een blik zuurkool op wijn. Ja, ik eet die avond zuurkool.

Herman is ondertussen bezig om de stofzuiger in elkaar te zetten, deze zuiger moet worden opgeladen en in de keuken zijn nog wat stopcontacten vrij.
Met dubbelzijdige plakband, waar je zelfs bakstenen aan de muur kunt vastplakken volgens de reclame, bevestigd hij het ophangsysteem.
Wij kunnen stofzuigen, ik wil een foto van de aankoop bon maken voor eventuele garantie en zie dat de stofzuiger 69.95 kost. Ik roep Herman erbij, deze zuiger is dus een stuk duurder dan dat we voor ogen hadden en het is maar voor 4 maanden. Hij gaat op internet kijken en ja hoor, de stofzuiger van 20.= was een stofzuiger, bedoeld voor kinderen als speelgoed.

Wanneer ik mijn muggenspuit wil gaan gebruiken en we in de badkamer nog een stekker vinden met een flesje eronder spuit Herman de injectie leeg in dit flesje en stopt deze in een stopcontact. Ik sta ondertussen al vol met muggenbulten.
Dan zet ik mijn bril op en scan de gebruiksaanwijzing op mijn smartphone en lees in helder Nederlands dat het een gelei is die gebruikt wordt voor lopende beestjes. Leg met deze gelei een spoor aan waar de meeste beestjes normaal lopen. Ik zeg, gooi maar weg. Het mag niet eens in deze stekker en het is voor mieren.

Ik ben er klaar mee, het is tegen 17.00 en we gaan een glaasje drinken bij Alameda 5. Het is daar zo druk, een paar feestjes worden er gevierd die zo te zien aan de oorverdovende herrie al bijna teneinde zijn.

Een feestje bestaat alleen uit mannen die de een na de andere copa drinken en al aardig boven hun theewater zijn. Bij de dames is het feestje al niet anders. Zij zijn gekleed in jurkjes en topjes die niet veel aan de verbeelding over laten.
Een dame heeft alleen een top aan van gaas met daar niets meer onder. Een paar mannen waarvan de taal ondefinieerbaar is denken indruk te kunnen maken op een van die dames. Ook zij zijn aardig boven het 0.0 level. Drinken glazen wijn alsof het water met daarnaast volle cocktailglazen.
Het is een gekke dag, heel erg druk op straat, alle terrassen puilen uit. We gaan na een paar drankjes naar huis en ik ga mijn zuurkool maken. ik stoof de zuurkool met een klontje roomboter, een grote aardappel voor de puree, 6 chorizo worstjes die ik mooi knapperig bak en afblus met een restje zoete rode uiensaus. We eten als een vorst en likken ons bord helemaal schoon.
Nu voor de tv en kijken naar Badr en Rico.

Vandaag ZON en blauwe lucht.

  • 22 December 2019 - 17:28

    Annelies:

    Leuk geschreven Annette. Ik heb genoten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annette

Elke winter vertrek ik voor een paar maanden naar Sevilla. Sinds 2022 reis ik na 2 of 3 maanden aanwezig te zijn geweest in Sevilla door naar een andere plaats in Spanje. Ik ben een hobbykok en probeer de buitenlandse gerechten die ik geproefd heb thuis na te maken met een stukje eigen inbreng. Een aantal jaren geleden heb ik een kookboekje geschreven " Stressvrij koken op 2 pitten".

Actief sinds 21 Maart 2017
Verslag gelezen: 358
Totaal aantal bezoekers 171616

Voorgaande reizen:

17 December 2023 - 18 Februari 2024

Devroompjesgaannaarsevilla

18 December 2022 - 18 Maart 2023

devroompjesgaannaarsevilla

31 Augustus 2022 - 18 September 2022

Devroompjesgaannaarthailand

17 December 2021 - 15 April 2022

Devroompjesgaannaarsevilla

Landen bezocht: