devroompjesgaannaarsevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Annette Vroomen - WaarBenJij.nu devroompjesgaannaarsevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Annette Vroomen - WaarBenJij.nu

devroompjesgaannaarsevilla

Door: Annette Vroomen

Blijf op de hoogte en volg Annette

11 December 2019 | Spanje, Sevilla

Woensdag 11 december

Vannacht werd ik wakker en luisterde naar de stilte in huis. Afgelopen winter zat ik de eerste weken rechtop in mijn bed omdat er veel geluid was vanuit de huiskamer.
Dit bleek de werking van de houten vloer te zijn. midden in de nacht zijn geluiden harder en ik had toen het idee dat elke nacht de houten vloer de lucht in knalde. Maar deze week is het doodstil. Wat fijn dat ook dit probleem is opgelost.

We hebben een nieuwe koelkast/vriezer en ook die maakt geen geluid meer. De stoppen zijn nog er nog niet uitgesprongen, we gaan erop vooruit.
Wel bedenken we elke keer als we wat later in de avond thuis komen of we het licht in de hal aan gaan doen. want anders wordt de onderbuurman wakker als die al in bed zou hebben gelegen. Maar nu hebben we een Spaans zinnetje geleerd waarop we hem gaan uitleggen dat we toch echt het licht aan moeten doen als we binnen komen. Dit is een normaal groot huis van 3 etages, de begane grond is bewoond alleen is die dame er nooit, op de 1ste etage woont de eigenaar, maar die is er ook bijna nooit. Op de 2de woont een heer alleen die last heeft van de verlichting maar die zien we nu ook niet meer. En wij zitten op het dak en die lopen de hele dag in en uit.

Gisteren hebben we een heel stuk door wijk Macarena gelopen. Dit is ook een heel leuk gedeelte met verrassende pleintjes vanuit het niets. De temperatuurmeter boven een Farmacia wijst 26 graden aan. Aan het einde van de straat bij de volgende Farmacia staat de meter op 23 graden. Het zal er wel ergens tussen in zitten.

We drinken een kop koffie bij Eureka, in de zon en tegen 17.00 zakte deze achter een kiosk. We nemen nog ergens een drankje en dan gaan we naar huis. We eten tapas vanavond. Oja, is de reactie van Herman. Ja, ik heb nog een aantal restjes in de koelkast die op moeten. Oh, je bedoeld gewoon dat we kladjes eten en die jij allemaal bij elkaar gooit onder de noemer Tapas.

Ik kijk hem met samengeknepen ogen aan en reageer niet op deze uitspraak. De volgende gerechten komen onder mijn handen vandaag: meloenblokjes met dun gesneden seranoham, hele dunne plakjes stokbrood, kort gegrild en belegd met boquerones. 4 grote gevulde ravioli’s met geitenkaas gaan in de oven met aanhangende saus. Ieder 2 stuks.
Er lag nog een stukje gebakken merluza. Een stukje van 3 cm dik, daar haal ik voorzichtig de graat uit en verdeel dit in 6 stukjes. Ik leg de stukjes in een ovenschaal met op ieder stukje een beetje allioli saus van Chovi.
Als je wat mayo op een product smeert en je zet dit onder de gril dan begint het een beetje te borrelen en krijgt je gerecht een bruin korstje. Hierbij een paar stukjes gebakken aardappelblokjes met schil. Zo, wij hadden gegeten en ik wil deze gerechten niet betitelen als “kladjes”.

Inmiddels is de voorraad in de koelkast aan het slinken en we moeten er weer op uit. ik wil graag naar de mercado Encarnacion. Deze markt is onder de Seta’s.
Daar moeten ze volgens andere Nederlanders die hier wonen wildprodukten verkopen. Weer een doel vandaag.
Ook moeten we in deze paar weken van december ons Spaans leerboek weer eens openen. We hebben nog een hoofdstuk te gaan en dan is dit boek uit en kunnen we naar het volgende level, afgelopen zomer hebben we onder begeleiding van een Spaanse lerares thuis wekelijks ons Spaans bijgehouden. En nu gaan we naar een volgend level,tenminste dat is wat Herman heeft bedacht. Ik ga mee half en half voor spek en bonen want het is en blijft een hele kluif deze taal.

De stad Sevilla is geweldig mooi versierd. Iedereen is druk bezig met inkopen voor de kerst. Voorgaande jaren kocht ik nog wel eens een kerstster en die plantte ik na 4 maanden in een van de bloempotten die op het balkon stonden. Ik laat het deze keer allemaal aan me voorbij gaan. Geen kerstdecoraties en op kerstavond eten we thuis met ons 2, geen poespas.
Het is zo heerlijk dat we niet meegesleurd worden door anderen die alleen maar praten over de gerechten die ze gaan maken, hoe ze het huis versieren, welke kadootjes er nog gekocht moeten worden etc. etc. Nee, wij doen nergens aan mee.
Wij kijken het aan en gaan door met niets doen. we hebben al een paar films uitgezocht die we binnenkort in de Spaanse bioscoop Avenida 5 Cines willen gaan zien. Er is een bioscoop waar je buitenlandse films in de oorspronkelijke Engels gesproken taal kunt zien met Spaanse ondertiteling. Dan slaan we meteen 2 vliegen in een klap.

Zaterdag gaan we om 12.00 uur voor het stadhuis kijken hoe onze Spaanse Profesora Rosa er uit ziet als bruid. En daarna gaan we met onze Amerikaanse vrienden uiteten bij een chinees in de wijk Triana.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annette

Elke winter vertrek ik voor een paar maanden naar Sevilla. Sinds 2022 reis ik na 2 of 3 maanden aanwezig te zijn geweest in Sevilla door naar een andere plaats in Spanje. Ik ben een hobbykok en probeer de buitenlandse gerechten die ik geproefd heb thuis na te maken met een stukje eigen inbreng. Een aantal jaren geleden heb ik een kookboekje geschreven " Stressvrij koken op 2 pitten".

Actief sinds 21 Maart 2017
Verslag gelezen: 312
Totaal aantal bezoekers 171628

Voorgaande reizen:

17 December 2023 - 18 Februari 2024

Devroompjesgaannaarsevilla

18 December 2022 - 18 Maart 2023

devroompjesgaannaarsevilla

31 Augustus 2022 - 18 September 2022

Devroompjesgaannaarthailand

17 December 2021 - 15 April 2022

Devroompjesgaannaarsevilla

Landen bezocht: