devroompjesgaannaarsevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Annette Vroomen - WaarBenJij.nu devroompjesgaannaarsevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Annette Vroomen - WaarBenJij.nu

devroompjesgaannaarsevilla

Door: Annette Vroomen

Blijf op de hoogte en volg Annette

05 December 2019 | Spanje, Sevilla

Donderdag 5 december

De eerste aankopen zijn binnen. We zijn naar mercado de Feria gewandeld, daar heb ik mijn groenten ingekocht, ongelooflijk een zak vol groenten voor nog geen 6.=. bij deze kraam moet je zelfs een nummertje trekken en als ze horen dat je ook maar het minste geringste woordje spaan praat dan komt er een heel verhaal. Bij de slager varkenswangetjes en chorizo picante en een mooie grote merluza. Deze werd in moten gehakt voor mij.
De ogen werden er vakkundig uitgewipt en de kop wordt schoongemaakt. Ook dit onderdeel werd aan mijn moten toegevoegd.
Dit was nieuw voor mij. De vleeswaren en een mooi stuk kaas hebben we gekocht bij de stand culinaire en zo kunnen we even vooruit.
De slager vroeg iets aan mij en ik knikte maar ja, wat hij bedoelde, ik weet het niet maar hij maakte mijn varkenswangen schoon. Toen kwam er nog een vraag en een snijbeweging met zijn mes. Ik denk dat hij het in stukjes wil snijden maar dat kan ik zelf ook. Ik ben tenslotte een slagersdochter. Dus ik schudde met mijn hoofd.

Op dit moment staat ons boodschappenkarretje met allerlei keukenspullen die ik vorig jaar heb aangeschaft nog in Utrera. Dat betekend dat ik niet veel boodschappen tegelijk kan doen.
Vrijdag gaan we het karretje ophalen bij onze Amerikaanse vrienden. Beetje bij beetje wordt de koelkast gevuld en ik mag van Herman niets kopen wat niet op het briefje staat.
Maar ik maak en lees het briefje. Ik loop in de middag naar de MAS om nog wat kleine dingen in te slaan en ga meteen langs bij het Deense Tiger warenhuis hier in de buurt.
Daar verkopen ze pepernoten volgens onze Nederland/Belgische WhatsApp vrienden.
Wat een geweldige winkel, deze staat helemaal gevuld met spullen die je niet nodig hebt maar die ongemerkt aan je handen blijven plakken. Ik heb alleen maar pepernoten nodig, natuurlijk liggen die vlakbij de kassa. Ik koop 3 zakken want ik gebruik pepernoten voor mijn stoofgerechten. Nog even door naar de MAS en ik loop weer terug.

Herman zit op het balkon, het weer is geweldig. We lezen de krant en zien dat Eindhoven Airport al een paar dagen problemen heeft van de mist. Dan hebben wij maandagavond veel geluk gehad.

Als ik mijn inkopen heb opgeborgen ga ik beginnen met het braden van de varkenswangen. Een scheutje olijfolie in de pan en de stukken wangen worden gebakken met een ¼ verse chorizo, daarbij een aantal knoflooktenen, 1 winterpeen in plakjes, ½ rode ui in stukjes.
Dan afblussen met de goede rode wijn van Herman. Een klein scheutje maar dat zal hij niet opmerken. Nog wat water erbij zodat het vlees onderstaat en dan de kruiden die dit alles lekker moet maken. 1 eetlepel Zwolsche stoof van Jonnie Boer, 1 eetlepel speculaaskruiden, 2 cm harissapasta en een beetje zout. De deksel gaat op de pan en zo laat ik het een paar uur sudderen.
Wanneer het vlees mals is doe ik er een handvol pepernoten bij. Wat ruikt het heerlijk in mijn keuken. De pepernoten zorgen voor de binding van mijn stoof.

Terwijl dit alles staat te pruttelen ga ik aan het avondeten beginnen. Gisteren hebben we buiten de deur gegeten en vanavond mag het iets minder luxe.
De merluza spoel ik af onder de kraan en droog de stukken met keukenpapier, dan door de bloem. De Spaanse bloem is wat grover en anders dan de bloem die ik in Nederland gebruik. De vis gaat de pan in en ondertussen maak ik een salade van icebergsla, groene olijven, ½ tomaat. Boven op de sla komen wat stukjes oude kaas. Het is een mooi maar eenvoudig gerecht. Morgen gaan we de varkenswangen eten met couscous.

Vanochtend werd ik wakker van het openen van de rolgordijnen op de begane grond. Dit maakt zoveel herrie dat een wekker niet nodig is. Ik kijk op de klok en zie dat het pas 08.15 is. Sodeju, die zijn er vroeg bij vandaag.
Op de begane grond woont een oudere dame maar die is er nooit, is ze er wel dan zijn er altijd werkmensen over de vloer. En ja hoor, er kruipen weer mannen op onze 3 etage rond. Deze keer zitten ze onder de vloer. Geen werkmensen deze keer over onze vloer want we hebben afgelopen jaar meer dan genoeg mannen binnen gehad.

Vanmiddag lopen we nog even binnen bij Mausschool om ons gezicht te laten zien en een afspraak maken wanneer we weer kunnen starten met onze lessen. Weer een level hoger.

  • 05 December 2019 - 11:32

    Anny Verest:

    Een hele fijne tijd in Spanje. aan het eten zal het niet liggen, het klinkt weer heerlijk.

  • 05 December 2019 - 12:37

    Els:

    Weer heerlijk genieten van al het moois en lekkers in Het Beloofde Land, dat doen jullie goed!

  • 05 December 2019 - 14:50

    Thea/Frans Piets:

    bedankt voor je smakelijk bericht in je favoriete vakantieland, gr.Thea/Frans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annette

Elke winter vertrek ik voor een paar maanden naar Sevilla. Sinds 2022 reis ik na 2 of 3 maanden aanwezig te zijn geweest in Sevilla door naar een andere plaats in Spanje. Ik ben een hobbykok en probeer de buitenlandse gerechten die ik geproefd heb thuis na te maken met een stukje eigen inbreng. Een aantal jaren geleden heb ik een kookboekje geschreven " Stressvrij koken op 2 pitten".

Actief sinds 21 Maart 2017
Verslag gelezen: 284
Totaal aantal bezoekers 171664

Voorgaande reizen:

17 December 2023 - 18 Februari 2024

Devroompjesgaannaarsevilla

18 December 2022 - 18 Maart 2023

devroompjesgaannaarsevilla

31 Augustus 2022 - 18 September 2022

Devroompjesgaannaarthailand

17 December 2021 - 15 April 2022

Devroompjesgaannaarsevilla

Landen bezocht: