devroompjesgaannaarsevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Annette Vroomen - WaarBenJij.nu devroompjesgaannaarsevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Annette Vroomen - WaarBenJij.nu

devroompjesgaannaarsevilla

Door: Annette Vroomen

Blijf op de hoogte en volg Annette

05 Februari 2018 | Spanje, Sevilla

Wij hebben het de afgelopen week zo ontzettend druk gehad dat we op zondag onze huishoudelijke taken gaan uitvoeren. Er moet geveegd worden (stofzuiger hebben we niet), gedweild en nog een was draaien. Alles verloopt spoedig behalve de wasmachine deze maakt nu wel heel veel herrie en hij lekt nog steeds. We zetten de machine uit en halen de was eruit. Volgens mij moet er een nieuwe machine komen. Morgen maken we een melding van dit euvel, ik kan wel even zonder wasmachine maar geen weken.

We hadden bedacht dat we na onze poetsbeurt wel toe waren aan churros met chocolademelk een lekkernij die we tot nu toe nog niet hebben gegeten. Dus op pad naar de nr 1 van Sevilla. En ja hoor, gesloten, ons plan van aanpak wordt veranderd. We gaan bij Robles een cappuccino drinken met een gebakje. Het is overal vrij rustig, op de terugweg nog even bij Alameda 5 een glaasje gedronken en op tijd naar huis. Het restje van mijn stew opgemaakt met een dun gebakken lapje kipfilet en een beetje rijst. Als toetje rooster ik een klein sneetje brood met Spaanse blauwschimmelkaas.

Vandaag is het koud, 14 graden en voor de zon kwamen steeds wat wolken, het was niet zo aangenaam. We drinken een koffie buiten de deur en gaan weer terug naar huis.
Om 18.30 lopen we aan naar Hablaworld voor de kookcursus. Ik ben heel erg benieuwd hoe ze dit gaan doen. We mogen allemaal een schort om, er ligt voor iedereen een snijplank klaar, maar eerst een stukje geschiedenis over de tapa, waar deze vandaan komt etc.
We zijn samen met de 8 taiwanezen, we krijgen een dunschiller en ieder schilt een aardappel of een ui. We moeten deze in plakjes snijden en de ui in fijn gesneden. Sommige van ons weten niet hoe ze een dunschiller moeten gebruiken. We gaan 2 aardappeltortilla’s maken en spinazie met kikkererwten, er moeten eitjes geklopt worden maar het gaat allemaal een beetje chaotisch, de oosterse studenten zijn alleen maar bezig om zoveel mogelijk foto’s te maken en de dame die de workshop geeft weet niet hoe de apparatuur werkt.

We moeten allemaal eerst onze handen wassen ( zeep is er niet) en in de spoelbak staat het al vol met afwas. We worden in 2 groepen verdeeld en als de tortilla staat te pruttelen en ik in de gaten krijg dat er niets meer gesneden hoeft te worden ruim ik al wat spullen op (helaas, dat zit nu eenmaal in mijn aard als hobbykok). Ik zie die bui straks al hangen dat alles in een keer klaar is en dat we geen ruimte hebben om het op te eten. Maar de dame ziet dat ik aan het opruimen ben en ze zegt tegen mij dat ze dat zelf wel doet. Daar heeft ze helemaal geen tijd voor want ze is te druk bezig met de tortilla.

De spinazie komt uit de diepvries, daar is in principe niets mis mee maar ze laat deze meer dan een half uur stoven met een halve pan water erbij en de kikkererwten. Ik zou het gerecht anders klaar gemaakt hebben maar ik ben hier niet de kok. Er worden een aantal sneetjes brood gebakken in de olijfolie, daar gaan ook een paar tenen knoflook in zijn geheel bij en dit wordt samen in een vijzel met wat geroosterde kruiden en een vinaigrette heel fijn gemaakt. Ook dit gaat bij de spinazie en suddert een tijdje mee, ik had bedacht dat dit heerlijk zou zijn als je dat op het laatst door de spinazie zou mengen zodat je nog wat van het brood etc proeft en ik zou de vinaigrette hebben weggelaten. Maar goed, zoals ik al zei, ik ben hier niet de kok.

Op een gegeven moment zie ik dat er niet meer wordt omgekeken naar de spinazie en ik roer er een keer door en waar ik al bang voor was is nu gebeurd, de spinazie begint aan te branden. Natuurlijk, op een gegeven moment is het water grotendeels verdampt en dan gaat het aan de bodem vast zitten.

Wanneer alles klaar is worden er plastic bordjes neergezet en iedereen gaat een stukje tortilla eten met de spinazie. Maar als iedereen iets heeft opgeschept is men alleen maar bezig om aan de lopende band foto’s te maken, er wordt een extra groothoeklens op de IPhone geschroefd. Niemand neemt de tijd om daadwerkelijk iets te proeven. Een paar studenten willen het nog wel proberen maar zo te zien is het niet hun smaak. Een hapje proeven en de rest blijft staan. En dan staat men op en gaat naar het hotel op een enkeling na. Het is heel anders gegaan dan ik me had voorgesteld. Ik heb weer een heel veel geleerd.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annette

Elke winter vertrek ik voor een paar maanden naar Sevilla. Sinds 2022 reis ik na 2 of 3 maanden aanwezig te zijn geweest in Sevilla door naar een andere plaats in Spanje. Ik ben een hobbykok en probeer de buitenlandse gerechten die ik geproefd heb thuis na te maken met een stukje eigen inbreng. Een aantal jaren geleden heb ik een kookboekje geschreven " Stressvrij koken op 2 pitten".

Actief sinds 21 Maart 2017
Verslag gelezen: 238
Totaal aantal bezoekers 171387

Voorgaande reizen:

17 December 2023 - 18 Februari 2024

Devroompjesgaannaarsevilla

18 December 2022 - 18 Maart 2023

devroompjesgaannaarsevilla

31 Augustus 2022 - 18 September 2022

Devroompjesgaannaarthailand

17 December 2021 - 15 April 2022

Devroompjesgaannaarsevilla

Landen bezocht: