devroompjesgaannaarsevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Annette Vroomen - WaarBenJij.nu devroompjesgaannaarsevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Annette Vroomen - WaarBenJij.nu

devroompjesgaannaarsevilla

Door: Annette Vroomen

Blijf op de hoogte en volg Annette

22 December 2017 | Spanje, Sevilla

Ik ga binnen zitten, heb een uurtje in de volle zon op het balkon gezeten. Teveel zon is niet goed voor mijn strakke huid, je word er rimpelig van. Maar binnen schijnt de zon op de bank en daar is het lekker warm.

Ik heb heel goed geslapen ondanks mijn verkoudheid. Ik had ergens gelezen dat je de verkoudheid kunt bestrijden door je voetzolen in te smeren met vaporub, daarover heen katoenen kousjes en dan naar bed. Ik voel me nu prettig dus of het daar aan ligt weet ik niet maar mijn voeten zijn poezelig zacht en verder gaat het prima.

In de middag gaan we wandelen en Herman heeft zin in een kopje koffie. We hebben geen koffie etc in huis omdat het dan een goede reden om erop uit te gaan. We lopen richting het plein Alameda de Hercules, daarachter ligt een overdekte markt waar je verse vis en verse groenten kunt kopen. Het achterste gedeelte van deze markt is voorzien van toonbanken met lekkere hapjes. Je koopt een ticket en daarvoor krijg je een glaasje wijn of bier en je zoekt een tapa gerechtje uit. Hier komen heel veel jongelui, en de bewoners van deze wijk. Niets sjiek of opsmuk maar gewoon. Buiten staan ijzeren statafels met stoelen en het is er altijd druk. Ook lopen er veel honden, het verbaast mij dat er zoveel mensen met honden zijn terwijl veel mensen op een appartement wonen en die zijn niet zo groot in oppervlakte.

Herman loopt naar binnen en gaat een kop koffie halen en voor mij een flesje spa. Het duurt heel lang en als hij naar buiten komt heeft hij een biertje voor zichzelf en voor mij een flesje spa. Ik zeg, dat is een vreemd kop koffie? Ja, maar er is hier geen koffie te vinden. Oké, dan geen koffie voor vandaag. Maar daar is het niet zonnig op die plek. Dus we lopen terug naar het plein en gaan daar voor ons glaasje Olorosso. Iedereen is nog aan het eten en ondertussen is het al tegen 17.00.
Het valt mij op dat bij elk bordje van wat je ook besteld er liggen altijd frietjes of chipjes bij. Het meeste wordt daarvan niet gegeten dus je zou zeggen laat die friet achterwege.

Vanavond kook ik zelf, Herman roept vanaf de bank dat hij graag een bordje ham zou willen eten. Dat wordt een bordje met serranoham ( ook deze is hier ontzettend lekker) wat plakjes gedroogde tonijn, een paar schijfjes kaas (vanmiddag gekocht op die markt) en ja met een Hollandse kaasschaaf. Nederlanders zijn zuinig hé (ik heb deze vanuit NL meegenomen omdat ik wist dat je die hier niet kon kopen en ik vind dunne plakjes nu eenmaal lekker) ik heb toost cupjes gekocht en die vul ik met tonijn uit blik, daarover een spicy mayo en een halve gefermenteerde knoflook.
Er liggen nog wat gekookte aardappelblokjes en daarvan wil ik een tortilla gaan maken. Groene paprika, stukje chorizo, 2 eitjes en de laatste lepel van mijn paprikaspread. Dit wil ik bakken in mijn kleinste koekenpan maar tevens ook die het meeste aanbakt. De tortilla komt er anders uit te zien, maar de smaak is perfect.

Als laatste hapje een tortilla wrap die ik voor de helft beleg met gehakt waaraan kruiden zijn toegevoegd en wat geraspte kaas. Ik klap de tortilla dicht en snij deze alvast in puntjes en bak deze in een andere koekenpan want nu wil ik geen bras meer. Helaas is er geen passende deksel hiervoor. Die zakt helemaal in de pan maar bij gebrek aan beter moet ik het hier mee doen. Dit gerechtje smaakt helemaal goed en ziet er ook smakelijk uit. Eigenlijk heb ik hier een oven voor nodig maar die is er niet.

Ik zit nog te dubben of ik een oven ga aanschaffen. We zijn al langs een winkel gelopen die een oven in de aanbieding had staan voor nog geen 20.- maar waar zet ik deze neer? Dan moet de magnetron weg gezet worden maar waar laat ik die nu weer. Problemen, problemen, tenminste dat zijn de mijne nu hier. Ik laat het nog maar even zo. We kopen geen broodjes meer die ik altijd bakte in de oven maar kopen sneetjes brood die we nu dagelijks in de broodrooster stoppen. Ook heel erg lekker.

Misschien dat ik wel een stofzuiger ga kopen want met de veger je appartement schoonmaken vind ik wat minder.

Vandaag boodschappen gedaan in de supermarkt van Corte d’l Ingles. Dat is een warenhuis annex Bijenkorf met in de kelder een supermarkt waar je werkelijk alles kunt kopen. Ibericohammen voor 579.=, alle luxe producten speciaal voor de kerstdagen.
Ik heb een briefje en probeer me hier aan te houden maar het is wel ontzettend lekker om door alle gangpaden te lopen en te kijken wat er nu zoal allemaal te koop is.
Wanneer we onze aankopen in het karretjes gedaan hebben gaan we naar de 5de etage en daar is een gourmet afdeling met nog duurdere producten. Wij gaan een kopje koffie drinken buiten en dan heb je overzicht over heel Sevilla.
Ik haal 2 koffie en 2 stukjes gebak, daar heb ik al een paar dagen zo’n ontzettende zin in. Een mooie aangeklede kop koffie is het geworden, maar de zon is daar aan het verdwijnen en we lopen naar plein Hercules. Onze bestemming voor de komende tijd. Nog even een drankje en dan naar huis.
Vanavond en morgen kook ik zelf en dan gaan we zondag en maandag weer eens buiten de deur eten. Het zal vanavond niet erg laat worden aangezien mijn koutje nog niet is verdwenen. Tegen de avond heb ik daar het meeste last van. De tv gaat aan en we luisteren naar programma’s in de Spaanse taal. Er zit mee en dan een woordje van herkenning in maar we hebben nog een lange weg te gaan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annette

Elke winter vertrek ik voor een paar maanden naar Sevilla. Sinds 2022 reis ik na 2 of 3 maanden aanwezig te zijn geweest in Sevilla door naar een andere plaats in Spanje. Ik ben een hobbykok en probeer de buitenlandse gerechten die ik geproefd heb thuis na te maken met een stukje eigen inbreng. Een aantal jaren geleden heb ik een kookboekje geschreven " Stressvrij koken op 2 pitten".

Actief sinds 21 Maart 2017
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 171637

Voorgaande reizen:

17 December 2023 - 18 Februari 2024

Devroompjesgaannaarsevilla

18 December 2022 - 18 Maart 2023

devroompjesgaannaarsevilla

31 Augustus 2022 - 18 September 2022

Devroompjesgaannaarthailand

17 December 2021 - 15 April 2022

Devroompjesgaannaarsevilla

Landen bezocht: