devroompjesgaannaarsevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Annette Vroomen - WaarBenJij.nu devroompjesgaannaarsevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Annette Vroomen - WaarBenJij.nu

devroompjesgaannaarsevilla

Door: Annette Vroomen

Blijf op de hoogte en volg Annette

17 Februari 2018 | Spanje, Sevilla

Ons wekelijkse rondje langs alle winkeltjes is weer gemaakt. Soms is het een heel gepuzzel waar je een bepaald product kunt kopen. Naar de delicatessen winkel geweest waar ik deze keer cecina de Leon heb gekocht. Ik heb later op googel opgezocht waar het precies vandaan komt, het is een ham van rundvlees die minimaal 14 maanden gedroogd is. Ik zie een gerecht voorbij komen waarin deze verwerkt is als een voorgerecht met een scheutje olie, kruiden en krullen van foie de gras. Dit idee moet ik onthouden want dat is een heel mooi gerechtje voor thuis.

Ik heb een heel mooi stuk zwaardvisfilet gekocht van meer dan 3 cm dik. Hier kan ik blokjes van snijden en deze a la tataki bakken op de grilplaat. In de overdekte markt staan een aantal visboeren bij elkaar, ik heb een paar keer een rondje gelopen maar er is een visboer die eruit springt met zijn vissen. Ik zag ook trompetvisjes liggen, deze zien er uit alsof ze zo uit een aquarium komen, ik weet tot nu toe nog niet hoe ik deze klaar zou moeten maken.

Op zoek naar een paar croissantjes, deze zijn voor zaterdagmorgen. Bij de supermarkt kwamen ze van de fabriek dus op zoek naar een bakker. De Calle de Feria is een hele lange straat en heeft alle winkels die je nodig hebt alleen op welke hoogte. Herman wipt even bij ons verhuurbedrijf binnen voor een antwoord voor aankomende winter maar er is nog geen reactie van de eigenaar.

We lopen de hele straat af en het is al heel warm aan het worden. We lopen zonder colbert of vest. En dan zie ik een bakker, we nemen 4 croissantjes want deze zijn klein, ik had graag die grote willen hebben die op een krab lijken. Maar ik ga hiervoor niet de hele stad uitkammen dus 4 kleine (voor ons in NL de enige).

We drinken een kopje koffie bij Eureka en naar huis voordat mijn aangekochte spullen weer vanzelf gaan lopen en zwemmen. Alles is opgeruimd en ik ga buiten in de schaduw op ons terras zitten en mijn huiswerk maken, ik loop ons boek verder door en maak wat meer lesjes. Daarna even in de zon maar niet te lang want hij is nu scherp aan het worden en een uiterlijk van een verrimpelde perzik heeft niet mijn voorkeur.
Tegen 16.30 stelt Herman voor om even het plein op te gaan, het is vrijdag en dan is heerlijk druk daar. We lopen naar Eureka en het hele terras zit overvol, aan de kant staan mensen te wachten op een plekje, we gaan even bij het volgende terras zitten maar helaas dat is het toch niet. We zitten nu eenmaal vastgeroest aan Eureka. We lopen daar heen en een van de medewerkers haalt nog een hoge bartafel uit zijn voorraad met 2 stoelen en wij zitten 1ste klas, op een punt waar we tot het laatst in de zon kunnen zitten.

Het wordt steeds drukker en ik zie op een bepaald moment een Spaanse jongedame van de zijkant en ik herken haar lach en haar stem, dat is de dame die geprobeerd heeft om mij de Sevilliaanse dans te leren. Ze is met een paar vriendinnen en wanneer Herman haar passeert om wat te drinken te halen herkent ze hem. Ze komt op mij afgestormd en kust mij. Ik verontschuldig mij nog voor mijn gestuntel maar dat lacht ze weg, je kunt die dans ook niet in een paar uurtjes leren. Het is een hele leuke dame zolang ze mij maar niet lastig valt met haar danskunsten.

Wanneer we naar huis willen gaan komt ze nog even naar ons toe, Herman deelt haar mee dat we in december weer terugkomen en dat we dan dansles bij haar komen nemen, ik frons mijn wenkbrauwen want ik zou niet weten met wie hij die lessen gaat nemen. Niet met mij in ieder geval, ik laat me niet overhalen. Ik trap er vaak in om iets te doen waarvan ik bij voorbaat al weet dat ik het niet leuk ga vinden maar deze keer weet ik het zeker, dansen is niets voor mij.

We moeten nog eten en inmiddels is het al 20.00 uur. Ik heb hele mooie dunne lapjes kalfsvlees liggen die ik even door de bloem haal en dan krokant ga bakken. Een ½ bakje verse ravioli, deze hoeft alleen maar even in kokend water. ¼ pot spinazie maak ik warm met wat kookroom, daar de ravioli onderdoor en dan is dit ook klaar. 1 peervormige tomaat snij ik in plakken en tussen elke plak een plakje Rulo de Cabra. Beetje olijfolie erover en wat peper en wij hebben een mooi en smakelijk bordje voor ons staan. Wat later op de avond nog de laatste aardbeitjes, een aardbei is zich al aan het transformeren tot een schimmelkaasje.

Zaterdagmorgen, ik snij de croissants door de helft en leg deze op de grilplaat zodat de binnenkant bruin wordt. Dan beleg ik 2 croissants met manchegokaas en pastrami. En de andere 2 met een smeerbare blauwschimmelkaas en een paar plakjes Cecina de Leon. Klap deze weer dicht en dan nog aan beide kanten om en om bakken. Dit was een ontbijt wat ik al een paar dagen in mijn gedachten heb. De croissants mogen ook nog een paar dagen ouder zijn, dan zijn ze wat harder en gemakkelijker door midden te snijden.
Vandaag blijven we overdag thuis, huiswerk maken, in de zon zitten (de wolken zijn weer verdwenen) zelf een glaasje café Bonbom maken en tegen 20.00 ons zelf optutten want we gaan dineren bij restaurant Manono Leon, dit is een straat lopen van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annette

Elke winter vertrek ik voor een paar maanden naar Sevilla. Sinds 2022 reis ik na 2 of 3 maanden aanwezig te zijn geweest in Sevilla door naar een andere plaats in Spanje. Ik ben een hobbykok en probeer de buitenlandse gerechten die ik geproefd heb thuis na te maken met een stukje eigen inbreng. Een aantal jaren geleden heb ik een kookboekje geschreven " Stressvrij koken op 2 pitten".

Actief sinds 21 Maart 2017
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 171272

Voorgaande reizen:

17 December 2023 - 18 Februari 2024

Devroompjesgaannaarsevilla

18 December 2022 - 18 Maart 2023

devroompjesgaannaarsevilla

31 Augustus 2022 - 18 September 2022

Devroompjesgaannaarthailand

17 December 2021 - 15 April 2022

Devroompjesgaannaarsevilla

Landen bezocht: