Devroompjesgaannaarsevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Annette Vroomen - WaarBenJij.nu Devroompjesgaannaarsevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Annette Vroomen - WaarBenJij.nu

Devroompjesgaannaarsevilla

Door: Annette

Blijf op de hoogte en volg Annette

01 Januari 2023 | Spanje, Sevilla

Oudjaarsdag,

Ik ben gestart met 45 minuten nonstop baantjes trekken. Daarna het Turkse stoombad in en daar was het zo vol met mensen dat er alleen een plekje over was in het hoekje waar om de zoveel minuten de hete stoom voorbij kwam. sodeju dat was heet, ik wist niet waar ik mijn benen moest laten, ik zat wat te wiebelen met mijn onderstel. Dat wordt maar één stoomstoot voor deze keer. De ruimte vulde zich met kreunende mannen en voor mij stond een jonge god op die de warmte ook van hogere sferen wilde voelen. Eruit, dat was mij gedachte met al die oergeluiden en wegversperringen.

We gaan koffie drinken bij El Corte Ingles met een gebakje wat we samen delen. Manlief zoekt het uit, de bediening komt met 2 identieke creaties, een gebakje van 2 cm breed en 10 cm lang. Ik zeg, daar vul je mijn holle kies mee op, maar al etende blijkt dat langwerpig vormsel meer vulling te geven dan ik voor mogelijk had gehouden, we zoeken een mooie doos bonbons uit voor onze gastheer en gastvrouw van deze avond. we willen het graag mooi ingepakt hebben en we hebben ons verstand staan te verkijken op de manier waarop. Zeker 10 minuten is de verkoper bezig geweest.

Nog even genieten van de zon bij Eureka want alleen daar schijnt de zon. Het wordt drukker en drukker en sommige zijn al in hun nieuwjaars outfit. De glitters komen je van alle kanten tegemoet.

We gaan naar huis waar ik de voorbereidingen doe voor ons avondmaal. De carabineros snij ik over de lengte en bak deze op de pantserkant, afgeblust met mijn anijssaus en een paar courgette koekjes erbij.

Om 21.00 uur lopen we naar Los Tulipanes en daar brengen we de avond door met andere Spaanse/Nederlanders of Nederlandse/spanjaarden. Inma en Mano, de eigenaars van deze bistro hebben alles leuk aangekleed. De tafel staat al vol met spaanse en Nederlandse lekkernijen en tegen 21.30 starten de eerste gasten om een bordje te beleggen met al dit lekkers, de stemming zit er goed en en iedereen maakt een praatje met elkaar. De flessen wijn komen op tafel, en daar zijn de bitterballen. Ik doe daar vaak een moord voor en nu komen ze in volle schalen voorbij, ook kleine frikandellen speciaal. Oh wat is dit een genot. Sate met saus, een specialiteit van Mano en om middernacht krijgen we een schaaltje met 12 witte druiven zonder schil om die bij elke slag te verorberen voor een goed en fantastisch 2023.

Ik haal het tot 6 druiven, helaas is het me weer niet gelukt om die 12 druiven op te eten maar de afgelopen jaren zijn toch in redelijke goede omstandigheden voorbij gegaan. Op mijn vraag wie er rood ondergoed aanheeft zie ik één vinger omhoog gaan. Onze gastvrouw, maar zij is ook een echte Spaanse schone. De overige dames wilden die uitdaging niet aangaan want misschien zou dat leiden met korte of lange IJ tot amoureuze handelingen.

Ik liet met maar zo, had geen zin om uit te leggen waar dat rood ondergoed voor stond, mijn rode outfit zat toevallig in de was. De voetjes gingen van de vloer en Gouwe Ouwe muziek kwam voorbij. De Brabanders hadden het hoogste woord en waar ter wereld je ook komt zij zijn altijd de gangmakers.

Tegen 02.00 verlieten manlief en ik de ze geweldige party die voor herhaling vatbaar is. Dit was mijn allereerste feestje waarbij ik het allemaal heel nuchter heb bekeken en ik moet zeggen het is me niet tegengevallen.

Inma en Mano, heel erg bedankt voor deze mooie avond. Binnen een paar weken kom ik carillada Iberico eten, mijn favoriete stoofgerecht van varkenswangetjes.


  • 01 Januari 2023 - 20:17

    Gerdy:

    De allerbeste wensen voor 2023.

    Jullie begin was al geweldig! Dit belooft wat voor de rest van het jaar.

    Voor ons nog 6 nachten slapen en we zijn weer onder de Spaanse hemel. Wat verheugen wij ons daar op.

    Lieve groetjes x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annette

Elke winter vertrek ik voor een paar maanden naar Sevilla. Sinds 2022 reis ik na 2 of 3 maanden aanwezig te zijn geweest in Sevilla door naar een andere plaats in Spanje. Ik ben een hobbykok en probeer de buitenlandse gerechten die ik geproefd heb thuis na te maken met een stukje eigen inbreng. Een aantal jaren geleden heb ik een kookboekje geschreven " Stressvrij koken op 2 pitten".

Actief sinds 21 Maart 2017
Verslag gelezen: 139
Totaal aantal bezoekers 172524

Voorgaande reizen:

17 December 2023 - 18 Februari 2024

Devroompjesgaannaarsevilla

18 December 2022 - 18 Maart 2023

devroompjesgaannaarsevilla

31 Augustus 2022 - 18 September 2022

Devroompjesgaannaarthailand

17 December 2021 - 15 April 2022

Devroompjesgaannaarsevilla

Landen bezocht: