Devroompjesgaannaarsevilla - Reisverslag uit Encinasola de los Comendadores, Spanje van Annette Vroomen - WaarBenJij.nu Devroompjesgaannaarsevilla - Reisverslag uit Encinasola de los Comendadores, Spanje van Annette Vroomen - WaarBenJij.nu

Door: Annette

Blijf op de hoogte en volg Annette

09 April 2017 | Spanje, Encinasola de los Comendadores

Zondag 9 april
Ook vandaag weer verse broodjes van de bakker. Ik snij elk broodje in 5 dikke sneetjes en haal deze door geklopt ei. Bak ze in 2 pannen en bestrooi ze met fijn gesneden kaas en ham. Even de deksel erop zodat de kaas kan smelten, serveren met een paar plakjes tomaat. Een hele maaltijd maar dan kunnen we er de hele dag op teren. Tegen 15.00 gaan we de eerste processie bekijken. Rond 18.00 hopen we op de Triana brug te zijn en dan kunnen we later bij Lonja de Barranco wat eten.

Om 14.00 gaan we de deur uit, we weten niet wat we kunnen verwachten maar dat wordt al gauw duidelijk. Overal zijn mensen, allemaal op hun paasbest. Totdat de processie voorbij komt is iedereen aan het drinken en eten. Wij staan in de rij langs de straat in de volle zon en dat hou ik niet lang vol dus we steken de straat over en kijken naar de processie. Eerst zo’n 1400 personen met lange gewaden en puntmutsen en dan komt het imponerende altaar voorbij. Ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven. Dit gaat tot diep in de nacht door want het gaat uitermate traag, staan lange tijd stil en er zijn vandaag 9 processies. Wij zien er 2.

We zijn tegen 18.00 bij de Triana brug en gaan naar de Mercado, we eten iberico ham, een gevulde filodeeg rol met kipstukjes en roquefort, een sneetje brood besmeerd met een zwarte olijvenpasta waarop vis ligt en dit wordt verwarmd in de oven, een sneetje met dressing en daarop gezouten vis.

Na een paar uur vinden we het welletjes, van een afstand hebben we de processie van Triana gezien. We lopen naar het museum plein en nemen nog een biertje. Dan nog langs La Chala en daar eten we een piccadillo met pulpo (even naar een recept googlen) een heerlijke gekruide spies ( ben de naam kwijt) en als aflsuiter een cafe bombon met een chocolade dessert en een cheesecake.

Tegen 22.30 zijn we thuis en kijken op tv naar de live uitzending van alle processies, die gaan allemaal bij de kathedraal naar binnen en dan moeten ze weer terug naar hun begin punt. Voor vandaag houden we het voor gezien. Heel veel gelopen en op pleinen en door straten gelopen waar we nog helemaal niet geweest zijn.

Morgen maar eens kijken hoe deze dagen verlopen. Wij gaan morgen starten met boodschappen doen en dan zien we wel waar we uiteindelijk weer eindigen.