devroompjesgaannaarsevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Annette Vroomen - WaarBenJij.nu devroompjesgaannaarsevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Annette Vroomen - WaarBenJij.nu

devroompjesgaannaarsevilla

Door: Annette Vroomen

Blijf op de hoogte en volg Annette

26 Januari 2020 | Spanje, Sevilla

Vrijdag 24 januari,

De lunch was geslaagd. Het weer buiten was nat en dan is het geen straf om binnen te moeten blijven met vrienden en samen te genieten van een heerlijke lunch. Tot over een paar weken, we proberen met regelmaat elkaar te treffen.

Zaterdag 25 januari,

Vanavond gaan we naar de sangria party bij Mausschool. De klaslokalen zijn dan verbouwd tot disco ruimtes, in de keuken staat een grote trog die gevuld is met sangria gemaakt door Ramon.
Ik heb beloofd dat ik gehaktballetjes in satésaus meebreng.
Waarom, vraagt Rosa, omdat ik het heel erg leuk vind om dat doen en het is heerlijk om mee en dan een pittig balletje te eten.
Na ons ontbijt ga ik de keuken in en begin met het maken van de satésaus.
Ik moet me een beetje behelpen met de ingrediënten.
Deze saus vandaag wordt gemaakt met kokosmelk, pot pindakaas, sojasaus, tomatenpuree, harissa, verse knoflook en wat suiker.
Hij smaakt prima, niet helemaal zoals ik hem thuis maak, dan is deze saus vele malen pittiger maar ik hou me in voor vandaag.
De meeste studenten komen uit allerlei andere landen en ik weet niet wat ze gewend zijn. 2 kilo gehakt met daar door heen gerookte paprikapoeder en knoflookpoeder.

Ik draai meer dan 100 balletjes, per portie van 20 gaan ze eerst in kokende bouillon en wanneer ze boven komen drijven bak ik ze in de pan voor een kleurtje. 4 plastic doosjes heb ik klaar staan. De saus verdeel ik hierover en bovenop leg ik de balletjes zodat het herkenbaar is waar het om gaat.

We eten zelf die avond simpel, nog een restje van de lunch van de vorige dag en om 22.00 gaan we deur uit. De gehaktballetjes, servetten en prikkers om de balletjes uit de saus te halen heb ik bij me.
Wanneer we bij Maus aankomen zijn er al wat mensen binnen.
Alles is weer in nevel gehuld zodat je de eerste minuten niemand kan herkennen.
Rosa komt op mij af en we zoeken een centrale plek waar we de ballen neer gaan zetten.
Ondertussen worden we voorgesteld aan een Duits echtpaar die ook elk jaar overwinteren en dan een tijdje in Sevilla zijn. We hebben hele gesprekken met elkaar en ze hebben legio cursussen gedaan om de Spaanse taal onder de knie te krijgen maar tot op heden blijft het bij een beetje verstaanbaar maken.
Het wordt steeds drukker, er komt een hele delegatie Nederlandse meiden binnen. Die werken hier als Au pair en studeren bij Maus.

Wanneer ik sta te praten met een van de Duitse mensen komt een meisje naar me toe die me een compliment geeft over de balletjes.
Ze heeft er van genoten, later kom ik een meisje tegen, we spreken samen Engels totdat we erachter komen dat we Nederlanders zijn en zij komt warempel ook uit Eindhoven in de wijk Stratum.
Zij heeft de balletjes ook geproefd en stelt mij voor aan een ander meisje met de mededeling dat ik ook uit Maastricht kom.
Ik ben vergeten wat de aanleiding hiervan was maar zij had een balletje geproefd met de saus en het deed haar denken aan haar tijd in Indonesië. Dit is een geweldig compliment, dat ze de smaak herkent, natuurlijk is het niet dezelfde saus maar het komt een beetje in de buurt.

Ik loop naar Ramon, ik vertel hem dat mijn scores al op 100 punten staat wat betreft mijn balletjes en zijn score staat nog op nul. We moeten snel een afspraak maken voor onze kook competitie.

Meestal zijn deze avonden gezellig voor de jonge studenten maar vanavond was het ook heel erg gezellig voor ons. Om 23.00 was de trog met sangria helemaal leeg.
Er kwamen flessen whisky en andere brouwsels op tafel en die werden in de trog gedaan.
Hier ga ik niets van drinken was mijn gedachte want dan lig ik zondag de hele dag in bed. We nemen afscheid en we lopen nog even binnen bij Los Gigantes. Tegen 01.00 zijn we thuis en het was genoeg geweest voor vandaag.

Zondag 26 januari,

Ja, de zon heeft Sevilla weer gevonden. Het schelle licht flikkert op de witte buitenmuur die we vanaf ons bed kunnen zien.
We gaan vandaag naar de seta’s, daar is al een paar dagen een outlet met Spaanse flamencojurken en alle accessoires die erbij horen.
Ik wil graag gaan kijken of ik al iets kan aanschaffen, oorbellen of een bloem voor in mijn weelderige lokken. Vlug bekijk ik de weersvoorspellingen voor de komende week.
En ja hoor, vanaf het einde van de week gaat de temperatuur stijgen naar de 21 graden en volle zon. Yes, het wordt weer beter en dan kunnen we leuke uitstapjes gaan bedenken. Maar eerst naar de outlet met de Spaanse kleding.

  • 27 Januari 2020 - 22:02

    Marysia:

    Hoi, wat een leuke verhalen weer. Het water loopt je in de mond bij het lezen van al dat lekkere eten dat je klaarmaakt, njammie. Ben benieuwd naar wie de wedstrijd gaat winnen, Ramon of jij maar ben bijna zeker dat jij dat gaat winnen na de goede feedback op je balletjes in pindasaus. Groetjes en nog veel plezier in Sevilla

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annette

Elke winter vertrek ik voor een paar maanden naar Sevilla. Sinds 2022 reis ik na 2 of 3 maanden aanwezig te zijn geweest in Sevilla door naar een andere plaats in Spanje. Ik ben een hobbykok en probeer de buitenlandse gerechten die ik geproefd heb thuis na te maken met een stukje eigen inbreng. Een aantal jaren geleden heb ik een kookboekje geschreven " Stressvrij koken op 2 pitten".

Actief sinds 21 Maart 2017
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 171046

Voorgaande reizen:

17 December 2023 - 18 Februari 2024

Devroompjesgaannaarsevilla

18 December 2022 - 18 Maart 2023

devroompjesgaannaarsevilla

31 Augustus 2022 - 18 September 2022

Devroompjesgaannaarthailand

17 December 2021 - 15 April 2022

Devroompjesgaannaarsevilla

Landen bezocht: