devroompjesgaannaarsevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Annette Vroomen - WaarBenJij.nu devroompjesgaannaarsevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Annette Vroomen - WaarBenJij.nu

devroompjesgaannaarsevilla

Door: Annette Vroomen

Blijf op de hoogte en volg Annette

23 Januari 2020 | Spanje, Sevilla

Dinsdag 21 april,

Het weer in Spanje is van slag, regen in Sevilla. Storm en hoge golven die de steden aan de kust binnen rollen. Sneeuw in plaatsen die er niet voor gemaakt zijn, bar en boos.
Er is geen andere keus dan dit uit te zitten. We hebben een knus appartement en met de paraplu kunnen we een paar meter buiten de deur gaan, nu is er tijd voor ons om in de Spaanse literatuur te duiken. Ladrones de tesoros, schrijvers Daniel Lucas y Andre Caliman.

We nemen de bus naar de supermercado Lidl, inkopen doen voor aanstaande vrijdag.
Een lunch met onze Amerikaanse vrienden, die hebben we al een maand niet meer gezien.
Wanneer we ons boodschappenkarretje weer volgeladen hebben willen we de bus terug nemen.
Dan zou je denken dat is aan de andere kant van de weg waar we ook zijn uitgestapt.
Maar nee hoor, zo werkt dat niet. We zetten ons googel apparaat aan en we moeten een stukje lopen.
In feite zijn we dan al bijna thuis want deze supermercado lag maar 4 haltes van ons appartement vandaan.
Dat zou een mogelijkheid geweest zijn als ik niet zoveel spullen had ingekocht, waardoor het karretjes wat minder in gewicht was geweest.
Ik kreeg nog te horen voordat ik überhaupt nog maar iets in het karretje had gelegd;” niet teveel kopen want dan past het niet meer in de boodschappenkar”.

Wanneer we thuis zijn ruim ik alle boodschappen op en we willen toch even erop uit voor een kopje koffie.
We zitten dicht tegen de gasbrander van Alameda 5 aan en ik ruik al verschroeide lucht zo dicht zit ik tegen die brander voor een beetje warmte.
We gaan naar huis roep ik, zo is het niet leuk. Ik ga de keuken in en voor die avond maak ik kleine tapashapjes.

Woensdag 22 april,

Ook deze dag brengen we door met hangen op de bank, Spaanse tv met Spaanse ondertiteling, literatuur lezen en verder niets.

Dat we geen koffie in huis hebben begint nu toch echt een probleem te worden, George Clooney zijn apparaat staat ver weg in de kast verstopt. Er wordt gezamenlijk besloten om toch maar wat van die cupjes te gaan kopen zodat we in geval van nood thuis een bakkie kunnen doen.
Vandaag is die nood het hoogst, Herman gaat erop uit. het is even gestopt met regenen en hij gaat zonder paraplu naar de MAS.

Ook graag gecondenseerde melk erbij, roep ik hem nog na als hij al halverwege is met de lift. Dan kan ik een café Bombón maken, ik maak deze niet zelf, herman is daar heel erg goed in.
10 minuten later komt de regen met bakken uit de lucht. Hij heeft geen paraplu bij en is in zijn colbert weg.
Een paar minuten later komt er een verzopen hond binnen. Alles kletsnat en dat voor een paar cupjes koffie en melk. En dan zitten we aan een heerlijke café bombón.
Ik ga koken want om 19.30 mogen we naar de Spaanse les. Ik maak van een courgette spaghetti, in NL heb ik daarvoor een spiraalsnijder maar hier ligt dit niet in de keuken.

Ik pak de Nederlandse kaasschaaf en snij dunne linten van de courgette, met een scherp mes snij ik deze in spaghetti slierten, mijn laatste stukje zalm gaat in stukjes zonder de huid in de blender, een beetje bloem erbij en kruiden en ik pureer dit tot een gehaktmengsel. Ik vorm er 2 burgers van en ik heb nog een restje knoflookroomsaus in de koeling staan.

Vandaag blijft het bij een simpele maaltijd. Om 19.15 moeten we toch echt de deur uit voor de les. Dikke jas aan, handschoenen en een paraplu. We lopen door de Calle Jesus del Gran poder, langs het conservatorium waar veel muziekgeluiden het pand verlaten, we komen langs de school waar men de flamencodans kan leren en waar het geklepper van de castagnetten door het openstaande raam naar buiten verdwijnen.

In de vioolwinkel staan warempel mensen die een viool in hun handen houden. Er is veel te beleven in deze straat op creatief gebied.
Rosa vraagt aan mij of ik ook op dansles ga om de Sevilliaanse dans te leren, deze dans moet je kunnen dansen tijdens de Feria de Abril, ik leg haar uit dat dansen niet aan mij besteed is.
Danspassen onthouden hebben geen toegang tot mijn hersens leg ik haar in half Spaans/Engels uit.
Dat stukje hersens wat je daarvoor nodig hebt is bij mijn geboorte al verwijderd.

Wanneer de les om 21.00 is afgelopen lopen we direct door naar huis, het is te koud en te nat om ergens een afzakkertje te nemen.

Donderdag 23 januari,

We blijven heeeeeel lang in bed liggen, we horen de regen hard kletteren op het dak en dan is het lekker om je nog een paar maal om te mogen draaien. Deze middag ga ik de keuken in voor de Almuerzo van morgen. Een lasagne van wontonvelletjes waartussen ik plakjes courgette leg en wat geraspte kaas, een romige saus erover en dan wordt dit gerecht een mooie starter.
Een Ensalada van aardappel, rode paprika, kappertjes en krabvlees als 2de gerecht met vers stobrood erbij.
Dan een Italiaanse ragu van gestoofde varkenswangen in een rijk gevulde tomatensaus. Daarbij verse tagliatelle en dan hebben we een prachtige lunch gehad.

Voor vanavond hou ik het weer simpel, er ligt nog een kleine tortilla, gedroogde tonijn in dunne plakjes, Spaanse spinazie met kikkererwten. Nog een paar van die overgebleven restjes van het een of ander die erom vragen of ze de koelkast mogen verlaten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annette

Elke winter vertrek ik voor een paar maanden naar Sevilla. Sinds 2022 reis ik na 2 of 3 maanden aanwezig te zijn geweest in Sevilla door naar een andere plaats in Spanje. Ik ben een hobbykok en probeer de buitenlandse gerechten die ik geproefd heb thuis na te maken met een stukje eigen inbreng. Een aantal jaren geleden heb ik een kookboekje geschreven " Stressvrij koken op 2 pitten".

Actief sinds 21 Maart 2017
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 170951

Voorgaande reizen:

17 December 2023 - 18 Februari 2024

Devroompjesgaannaarsevilla

18 December 2022 - 18 Maart 2023

devroompjesgaannaarsevilla

31 Augustus 2022 - 18 September 2022

Devroompjesgaannaarthailand

17 December 2021 - 15 April 2022

Devroompjesgaannaarsevilla

Landen bezocht: