devroompjesgaannaarsevilla

Door: Annette Vroomen

Blijf op de hoogte en volg Annette

07 Januari 2019 | Spanje, Sevilla

Zaterdag 5 januari

We hebben zin in koffie, we gaan om 14.00 de deur uit. De zekering is weer gesprongen. We hadden niet veel aan staan aan elektrische apparatuur. Mijn handyman lost het weer op en legt toch de vraag bij het agentschap. Maar we gaan weg, strakblauwe lucht, zonnebril op en rechtsaf de Calle Miguel in.

Het gaat heel erg druk worden vandaag en we willen graag tegen 17.00 bij Alameda 5 gaan zitten om de optocht goed te zien. We lopen er langs en we vragen of ze een tafeltje willen vrijhouden voor ons om 17.00. de serveerster zegt nee, de ober zegt ja.
Geen probleem ze houden een plekje voor ons vrij. Dat is ontzettend aardig want het wordt druk en hele families nemen dan het terras over.
Ze plakken 2 a 3 tafels aan elkaar, sprokkelen alle stoelen en dan blijven er 2 a 3 mannen zitten en de rest is voor de hele middag verdwenen. Wij gaan eerst bij Eureka zitten voor ons dagelijks bakkie en genieten van de zon.

We lopen tegen 16.50 naar Alameda en ze hebben een tafel voor ons. Schuin onder de warmtelamp. We zitten 1ste klas. Vanuit dit punt zie je in de verte de parade aankomen. Deze zal omstreeks 18.15 de hoek omkomen.
Veel mensen staan al klaar en de rij aan de straat wordt steeds dikker. Vanaf de praalwagens worden tonnen aan snoep gegooid. Sommige hebben een paraplu bij.
Als je deze omdraait dan vang je meer snoep. Je kunt het vergelijken met een carnavalsoptocht in Nederland.
Herman gebruikt vandaag voor de eerste keer onze nieuwe camera. Hij maakt een aantal videofilmpjes.
Als de laatste wagen voorbij is gaan we wat hapjes eten bij Alameda. We nemen een 5tal hapjes en een glaasje wijn en tegen 21.00 lopen we naar huis. De straten plakken van platgereden snoep. Meestal rijden de schoonmaakwagens rond middernacht om de straten weer schoon te spuiten. We liggen er vandaag vroeg in.

Zondag 6 januari

Vandaag blijven we een keer thuis, ja de hele dag. Ik speel vandaag zelf voor George Clooney. We gaan op ons terras zitten en houden het zo wel een aantal uren vol. Herman maakt de koffie want hij twijfelt toch aan mijn kunnen om het Nespressocupje er goed in te doen.

Maar later op de middag kriebelt het toch om er even uit te gaan. Onder het mom van stappen maken lopen we de hoek om en nemen daar een glaasje. We lopen nog even door naar de paddenstoelen en ploffen daar neer. Daar zit een hele familie met alle cadeaus die ze op drie koningen hebben gekregen. Het is niet druk maar er zijn genoeg mensen buiten de deur.

Vandaag kook ik zelf. Van de verse chorizoworst snij ik ¼ deel af. Haal het vel eraf en bak het gehakt in de pan uit.

Nog een restje gehakt van mijn lasagne en daar een kuipje rijst bij. De smaak is perfect want de chorizo is pikant en alle kruiden zijn aanwezig. Een hele aubergine snij ik in dikke plakken, wat zout erover en water. Zo even laten staan en dan de plakjes droogdeppen. Door de bloem halen en frituren in olie.
Op elk plakje doe ik een mopje knoflooksaus en dit is ons maal. Simpel maar vol smaak. Als dessert 2 soorten kaas, Payoya, kaas uit de streek en een blauwe kaas. Een sneetje brood in 4kantjes gesneden en even in de oven. Voor vandaag is dit weer genoeg geweest.