devroompjesgaannaarsevilla

Door: Annette Vroomen

Blijf op de hoogte en volg Annette

01 Februari 2018 | Spanje, Sevilla

Ja, het is afgelopen met de makkelijke manier van Spaans leren, hahahaha, we hadden het kunnen weten dat we door de mand gingen vallen. De Engelse student die afgelopen dinsdag een ochtend met ons mee draaide vond dat wij teveel Engels aan het spreken waren. Hij wilde puur Spaans spreken en hij ging natuurlijk op zoek naar een andere klas en dat kwam bij de directie uit en die maande onze docente dat er meer Spaans gesproken moest worden. Oké, oké, maar dan wel langzaam want anders komen we er niet uit. We konden vandaag niet de hele les aan de uitgesproken tekst van onze docente volgen maar wel een groot gedeelte.

We begrepen wat er van ons verwacht werd en het huiswerk is niet zoveel als bij de vorige docente. Er is van alles gedaan, grammatica, praten met elkaar en memory met elkaar gespeeld, op het ene kaartje stond de tekst en daar moest het plaatje bij gevonden worden. Vandaag kwamen wij de Engelse student weer tegen na afloop van zijn les, hij zit in de klas met de Taiwanezen en de Turkse student. Hij was gaar zei hij na afloop, dus tijd voor een siësta roepen wij als gepensioneerden maar die vlieger ging voor hem niet op want hij moest zijn kinderen van school halen. Misschien kan hij beter vriendschap sluiten met een paar moeders of vaders aan de schoolpoort.

We gaan zoals elke dinsdag en donderdag na de les wat happen in de stad, deze keer lopen we een paar straten verder. Hier liggen 2 bodega’s en daar is het altijd heel erg druk maar de zon stond nog steeds te laag en kwam niet boven de gebouwen uit. Maar we zagen gisteren al dat de zon wat aan het klimmen is en wij gaan daar eten. Broodje met ansjovis, tomaat en kaas en even onder een gril gelegd. Gerookte tonijn, een stew van varkensvlees met tomaten en een paar dikke plakjes aardappel eronder, natuurlijk de Iberico ham en de Lomo. Al met al 8 kleine gerechtjes en wij zijn weer klaar voor vandaag.

Nog even een kopje koffie scoren en dan weer terug naar Hablaworld voor een workshop waar wij een paar korte films te zien krijgen en waar we later over gaan praten. We zitten weer met de voltallige groep uit Taiwan, ik weet niet hoe zij de Spaanse taal vinden maar spreken doen ze het nog voor geen meter. Ze zitten met hun IPhone in de hand en zijn van alles aan het doen behalve vragen beantwoorden die gesteld worden. Tegen 17.30 staan we weer buiten en lopen langzaam terug naar huis nog even een glaasje bier drinken onderweg want ik heb er dorst van gekregen en tegen 19.00 zijn we weer binnen.

We hebben met de Amerikanen inmiddels een afspraak gemaakt om volgende week dinsdag na de les met ons viertjes wat te gaan happen, zij denken veel aan ons zeggen ze en ze willen graag met ons ook andere dingen ondernemen. We moesten er wel onze agenda voor trekken want je kunt het geloven of niet maar onze agenda zit vol, ik kreeg het vaak te horen dat gepensioneerden het nog drukker hebben dan de werkende mens maar ik begin het aardig te geloven.

Morgenavond krijgen we les van een docente die ons de beginselen bijbrengt van de sevilliaanse dans, dat is anders dan de Flamenco en deze docente komt nota bene uit Friesland. Ik ben heel erg benieuw naar deze workshop want danslessen zijn niet aan mij besteed, ik onthoud daar helemaal niets van. Ik heb ooit een blauwe maandag op jazz ballet gezeten, nou ik ging alle richtingen in behalve de richting die we geleerd hadden, leuke outfit aan tijdens de voorstelling en na maanden intensief te hebben geoefend liep de hele voorstelling in de soep dank zij mij, het was net een slapstick.

Zaterdag willen we graag met de bus naar Ronda, even Sevilla uit, we zijn hier al vanaf 15 december maar hebben de stad tot nu toe nog niet verlaten.
Maandagavond hebben we een workshop waarin we samen gaan koken en ga zo maar door. Het was lastig om een datum te prikken met de Amerikanen, maar na 13.30 dinsdag hebben we tijd tot aan 17.30 en dan gaan weer een stadswandeling maken.
Ook de Taiwanezen komen ook bij ons informatie halen waar wij eten en hoe en wat. We kunnen ons eigen toeristenbureautje hier gaan opzetten.

Morgen lopen we even naar het busstation om kaartjes te kopen en meer info verzamelen over de bustijden naar Ronda, op internet worden we niet veel wijzer. Eind volgende week hebben we 10 buitenschoolse activiteiten gevolgd en dan komt er weer wat meer rust, hoop ik. We hebben nog geen actie ondernomen om de lekkende wasmachine te laten repareren.

Wij staan normaal pas laat op in de ochtend, zijn dan op ons gemak bezig met het ontbijt, de overige bewoners werken of zijn niet aanwezig want wij krijgen altijd de bel vanaf de straatkant dat er iemand door de poort naar binnen wil. Afgelopen week was er iemand van het waterbedrijf en Herman is toch maar even gaan kijken of dat werkelijk waar is want je kunt zo wel iedereen binnen laten. Hier ligt weer een nieuwe taak als huismeester voor hem. Ook gisteren ging de bel, ik hoorde een dame praten, waar het over ging ik weet het niet een hele brabbel Spaans maar even later toen wij er op uit gingen zagen we een vrouwelijke postbode lopen.
De brievenbussen van alle woningen liggen binnen het hekwerk en ja dan moet er iemand de poort open maken. Hier liggen weer nieuwe taken voor ons. Er is een lamp stuk in de onderdoorgang en de fontein op de patio doet het niet meer. Ik roep, huismeester doe er iets aan.