devroompjesgaannaarsevilla - Reisverslag uit Dos Hermanas, Spanje van Annette Vroomen - WaarBenJij.nu devroompjesgaannaarsevilla - Reisverslag uit Dos Hermanas, Spanje van Annette Vroomen - WaarBenJij.nu

devroompjesgaannaarsevilla

Door: Annette Vroomen

Blijf op de hoogte en volg Annette

07 Januari 2018 | Spanje, Dos Hermanas

5 januari is de vooravond van Drie Koningen. Dat wordt hier gevierd met een parade waar tonnen snoep worden uitgestrooid, tenminste zo staat het omschreven. Om 15.00 gaan we er even op uit om een koffie te drinken en dan weer terug naar huis waar ik zelf ga koken. Het is overal erg rustig en er staan minder tafels en stoelen buiten. We lopen even rond en gaan bij Alameda 5 zitten voor een kopje koffie.

Ondertussen komen er een aantal agenten op motoren bij staan op het kruispunt en langzaam aan wordt het druk aan de straatkant. Om 16.30 worden de tafels en stoelen van de terrassen ingenomen door hele families. We blijven maar zitten want we zien ook wel dat er iets staat te gebeuren wat we nog niet eerder gezien hebben.
Herman googelt op zijn smartphone en ziet dat omstreeks 16.30 de parade ergens gaat starten en dat hij voorbij het punt komt waar wij zitten, wij zijn al ingesloten door een familie. Oma, ooms en tantes en al het aanhangend spul. De vrouwen krijgen koffie en de heren gaan aan de cocktails.

Ruim een uur later komt de eerste wagen vol met verlichting en kinderen voorbij. De ene wagen is nog mooier dan de andere. En er wordt inderdaad met handen vol snoepgoed gegooid. Sommige mensen hebben paraplus bij en houden die omgekeerd zodat al het snoepgoed op deze manier wordt opgevangen. Iedereen is door het dolle heen, zeker de jeugd want in de avond zetten zij hun mooiste schoen klaar en 3 glazen water voor de 3 koningen. Tegen 19.00 is de parade voorbij en stromen alle mensen andere kanten uit. We besluiten om te blijven zitten en hier maar wat te happen. Ik bestel croquetjes ala pizza en een pannenkoekje gevuld met garnalen. Daarna lomo atun, 2 mooie plakken verse tonijn die kort gebakken is en een risotto bacalou. Dit alles is voldoende voor deze dag en tegen 20.30 lopen we naar huis. Het begint een beetje te regenen en we zijn op tijd binnen.

Op 3 Koningen verwacht ik dat het rustig buiten zal zijn. Zo zijn we jaren geleden een keer met de trein naar Jerez geweest en daar was die dag alles gesloten en zijn we na 2 uur rondgelopen te hebben maar weer terug gegaan. Het is me niet bijgebleven of in Sevilla ook alles dicht was dus gaan we proberen om een kop koffie te scoren. De zon schijnt en we lopen naar Eureka, volgens Herman hebben ze hier de beste cappuccino. Het is erg druk en iedereen probeert iets van de zon mee te pikken. Kinderen met hun nieuwe speelgoed zijn buiten om het uit te proberen. Om 17.00 is de zon zodanig weggezakt op het plein dat we terug gaan huis en vanavond kook ik wel zelf.

Ik ga rode uien karamelliseren met een scheutje rode wijn, 2 zoetstofjes en 6 gehalveerde en ontpitte witte druiven (van nieuwjaarsnacht). Er liggen nog 6 kleine hamburgertjes en die ga ik op 3 verschillende manieren klaar maken. Het eerste hapje wordt een gebakken hamburgertje op de uien en een gebakken kwarteleitje. Dit ziet er zeer smakelijk uit en ondertussen drinken we er een glas Crianza 2014/ Marques de Caceres. Heerlijke krachtige wijn en zeker bij deze gerechtjes. Het volgende burgertje wordt ook gebakken met daarop een plakje geitenkaas en van een halve gekookte aardappel maak ik een puree met mijn Japanse peper, scheutje olijfolie en als de puree verwarmd is doe ik er een halve eetlepel allioli bij. Als eerste de puree op het bord en daarop de hamburger met de geitenkaas. Als laatste nog een hamburger bakken met de gefermenteerde knoflookjes, nog een restantje spinazie en een paar dun gesneden groene tomaten.
Een tortillawarp in de pan gelegd, daar bovenop plakjes geitenkaas en een restje zalm. Smaakt het? Ja, ook dit was heerlijk. We oefenen wat Spaans, inmiddels ook een app geïnstalleerd om alles weer naar boven te krijgen in dat oude hoofd van ons.

Vandaag is het zondag, inmiddels zijn we 3 weken hier en weer goed geacclimatiseerd, we gaan er dadelijk op uit om de middag door te brengen met lekkere hapjes. We hebben geen ontbijt genomen anders wordt het teveel. Met mijn voet gaat het inmiddels beter. Het zijn mijn nieuwe steunzolen die voor problemen zorgen, maar gelukkig heb ik ook de oude meegenomen dus nu kan mijn voet weer herstellen. Ik was al een beetje radeloos aan het worden, ik dacht nog een week pijn en ik laat mijn voet eraf halen dan ben ik daar ook vanaf. Maar zoals we in Maastricht zeggen: alles kumt good.
Deze week gaan we ook wat meer dingen ondernemen. Genoeg gelummeld, fiets huren? Of met de bus even weg? We zien wel maar we gaan erop uit. Dinsdag start les 1 van onze Spaanse les en dan wordt er geen Engels meer gesproken met ons maar alleen nog Spaans. Ik ben er klaar voor. Ook gaan we met elkaar proberen wat meer Spaans te praten, in ieder geval kijken hoe het met onze woordenschat zit. We gaan erop uit.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Dos Hermanas

Annette

Elke winter vertrek ik voor een paar maanden naar Sevilla. Sinds 2022 reis ik na 2 of 3 maanden aanwezig te zijn geweest in Sevilla door naar een andere plaats in Spanje. Ik ben een hobbykok en probeer de buitenlandse gerechten die ik geproefd heb thuis na te maken met een stukje eigen inbreng. Een aantal jaren geleden heb ik een kookboekje geschreven " Stressvrij koken op 2 pitten".

Actief sinds 21 Maart 2017
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 171047

Voorgaande reizen:

17 December 2023 - 18 Februari 2024

Devroompjesgaannaarsevilla

18 December 2022 - 18 Maart 2023

devroompjesgaannaarsevilla

31 Augustus 2022 - 18 September 2022

Devroompjesgaannaarthailand

17 December 2021 - 15 April 2022

Devroompjesgaannaarsevilla

Landen bezocht: