devroompjesgaannaarsevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Annette Vroomen - WaarBenJij.nu devroompjesgaannaarsevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Annette Vroomen - WaarBenJij.nu

devroompjesgaannaarsevilla

Door: Annette Vroomen

Blijf op de hoogte en volg Annette

20 December 2017 | Spanje, Sevilla

Het moment van een 2de dekbed begint te naderen. Ik ben benieuwd over hoeveel dagen de bom barst. Er bestaat hier geen 2de kerstdag dus in geval van nood gaan we dan naar Ikea. Een fiets huren en het dekbed om mij heen binden voor de terugtocht is een goede optie.

We eten vandaag rijst met reepjes gemarineerde varkenshaas, broccoli en de laatste gamba’s (mijn god, wat zijn die hier heerlijk mals) en 2 kleine gebakken kwarteleitjes. We onderweg wat geborreld en daarbij een plankje iberico ham.

We dwalen en verdwalen door allerlei straatjes, sommige hebben een stoeprand van een ½ meter en soms is er geen stoep maar een heel smal straatje waar precies een auto tussen past. We komen op pleintjes die nu uitgestorven zijn maar die in het voorjaar weer vol zitten met de bevolking.
Nog een paar dagen en dan is het kerst, de stad is heel mooi versierd en er hangt sfeer. Wat onze plannen zijn voor de Kerst is nog niet duidelijk. We hoeven helemaal niets. We kunnen zonder reservering uit eten als we dat graag willen, dit is onze ervaring met de vorige jaren. Maar daar liggen we hier niet wakker van. Niets hoeft, we kunnen de Kerst ook van ons af laten glijden en een pan macaroni met smac maken.

Met het boodschappenkarretje erop uit, een briefje is gemaakt en we lopen 1400 meter naar de Mercadona. Daar hebben de afgelopen 2 jaar ook onze boodschappen gehaald. In de supermarkt leg je voor 50 eurocent je karretje vast en dan ga je winkelen. Ik heb het mandje al half vol met spullen die helemaal niet op het briefje voorkomen, het is weer eens zover met mij. Ik vind een potje zwarte gefermenteerde knoflookteentjes, die zijn zo super gezond en lekker. In Nederland drink ik elke ochtend een beker Kefir voor mijn darmhuishouding. Dit is gefermenteerde melk en smaakt naar karnemelk, alleen dan wat dikker van substantie. Dat ga ik hier niet vinden denk ik zo, dus ik zoek de Spaanse vertaling van karnemelk op maar de vakkenvullers, ze herkennen het wel maar ze verkopen het niet. Dat is nu toch jammer. Ik loop langs een koeling met allemaal toetjes en zie tot mijn verbazing Kefir staan. Ik neem daar 2 pakken van en ik kan vooruit. Wat gehakt en verse pasta, ik heb nog broccoli over en nog een paar plakjes gemarineerde varkenshaas met heeeeel veeeeel knoflook. Een zakje geraspte kaas en ik heb een heerlijke maaltijd. Er ligt zelfs verse pasta met foie de gras erin als vulling. Die moet ik een volgende keer gaan proberen.

Dan ga ik nog op zoek naar een rasp. Die is niet aanwezig in onze keuken en ik mag Herman uitleggen waar ik die voor nodig schijn te hebben. Tja, hoe zal ik het vertellen? Ik kan knoflook met een groot mes mooi plat en fijn krijgen, ik kan het heel erg fijn snijden maar soms wil ik gewoon de knoflook raspen. Dat ligt er maar net aan waar ik de knoflook voor ga gebruiken. Want het is heel erg lekker om een tomatenmengsel te maken van tomaat met knoflook en dan een geroosterd sneetje brood besmeren, beetje peper erover en mijn dag kan niet meer stuk. Als het karretje weer vol geladen is lopen we naar buiten en staan even te dubben welke kant we uit gaan. We willen even iets gaan drinken en dan naar huis. Maar het moet wel een terras zijn wat in de zon ligt want de lucht is nog steeds strakblauw en de temperatuur is goed.

We lopen naar een plein en daar ligt een terras waar we al veel vaker zijn geweest en Herman bestelt een cappuccino, ik heb dorst en neem een pilsje. We zitten een uurtje buiten in de zon en we lopen terug naar ons hutje. De bedoeling is om er vanavond nog even op uit te gaan maar als we thuis komen word ik niet warm, snotverkouden in een keer en wat rillerig. Ik ga nergens meer heen vanavond. Ik eet wel wat maar ik krijg mijn bord niet op. De verwarming wordt hoog gezet en we blijven thuis. Herman zorgt voor de sfeer en zet door het hele appartementje kaarsjes, het ziet er knus en gezellig uit.

Herman gaat via google op onderzoek naar een cursus Spaans want dat is de bedoeling dat we hier Spaans gaan leren. Hij vraagt aan mij wat ik verwacht van een cursus, hoeveel tijd ik eraan wil besteden. Ik vraag hem wat hij zoal gezien heeft op internet en vertelt dat er cursussen zijn van 20 uur per week. 20 uur? Zoveel uren? Nou, dat was niet mijn bedoeling. 2x per week een paar uurtjes en niet meer. Wordt vervolgd. Ik trek mijn dikke sokken aan, vest aan en op de bank wat naar de Spaanse tv kijken.

  • 21 December 2017 - 11:15

    Margreet:

    beterschap Annette

  • 21 December 2017 - 16:55

    Annie Smits:

    Annette en herman, ik wens jullie hele fijne dagen en vooral een gezond 2018. Annette laat je maar goed verwennen door herman dan is je verkoudheid zo over

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annette

Elke winter vertrek ik voor een paar maanden naar Sevilla. Sinds 2022 reis ik na 2 of 3 maanden aanwezig te zijn geweest in Sevilla door naar een andere plaats in Spanje. Ik ben een hobbykok en probeer de buitenlandse gerechten die ik geproefd heb thuis na te maken met een stukje eigen inbreng. Een aantal jaren geleden heb ik een kookboekje geschreven " Stressvrij koken op 2 pitten".

Actief sinds 21 Maart 2017
Verslag gelezen: 213
Totaal aantal bezoekers 171142

Voorgaande reizen:

17 December 2023 - 18 Februari 2024

Devroompjesgaannaarsevilla

18 December 2022 - 18 Maart 2023

devroompjesgaannaarsevilla

31 Augustus 2022 - 18 September 2022

Devroompjesgaannaarthailand

17 December 2021 - 15 April 2022

Devroompjesgaannaarsevilla

Landen bezocht: